H εκπαίδευση των εκπαιδευτικών στη διαπολιτισμική ικανότητα μέσα από μια βιωματική προσέγγιση

Περιεχόμενα

Βιβλιογραφία

Bennett, Μ. (1998). Intercultural communication: a current perspective. In M.J. Bennett (Eds.), Basic concepts of intercultural communication: selected Readings. Yarmouth, Maine, USA: Intercultural Press, 1-35

Bennett, Μ. (2004). Notes on the measurement of cultural and intercultural phenomena. Διαθέσιμο: http://www.indik.de/Aktuelles/papers/Notes_on_the_Measurement___1_.pdf

Byram, M. (1997). Teaching and assessing intercultural communicative competence. U.K.: Multilingual Matters.

Byram, M. (2008). From foreign language education to education for intercultural citizenship. Clevedon: Multilingual Matters Ltd.

Byram, M., Gribkova, B. & Starkey, H. (2002). Developing the intercultural dimension in language teaching. A practical introduction for teachers. Strasbourg. Council of Europe.

Byram, M., Nichols, A. & Stevens, D. (2001). Developing intercultural competence in practice. Clevedon: Multilingual Matters LTD.

Deardorff, K. D. (2004). Τhe identification and assessment of intercultural competence as a student outcome of internationalization at institutions of higher education in the United States. Raleigh, North Carolina: Department of Adult and Community College Education.

De Bono, E. (1985). Six thinking hats. U.S.A.: MICA Management Resources, Inc.

Elenes, A. (2003). Reclaiming the borderlands: Chicana/o identity, difference and critical pedagogy. In A. Darder, M. Baltodano & R. Torres (Eds.), The critical pedagogy reader. London: RoutledgeFalmer, 191-210.

Gozawa, J. (2009). The cultural complex and Ttansformative learning environments. Journal of Transformative Education, 7 (2), 114-133

Hammer, M. (1999). A measure of intercultural sensitivity: the intercultural development inventory. In S.M. Fowler & M.G. Mumford (Eds.). Intercultural soursebook: cross-cultural training methods, Vol. 2. Boston: Intercultural Press, 61-72.

Hollins, E. (2006). Ο πολιτισμός στη σχολική μάθηση. Αθήνα. Μεταίχμιο.

Καλαϊτζοπούλου, Μ. (2001). Ο εκπαιδευτικός ως στοχαζόμενος επαγγελματίας. Αθήνα: Τυπωθήτω-Δαρδανός.

Κανακίδου, Ε. & Παπαγιάννη, Β. (2003). Από τον πολίτη του έθνους στον πολίτη του κόσμου. Αθήνα: Τυπωθήτω-Δαρδανός.

Kohls, L.R. (1999). A Selection of small group exercises. In S.M. Fowler & M.G. Mumford (Eds.). Intercultural soursebook: cross-cultural training methods, Vol.2. Boston: Intercultural Press, 143-153.

Krajewski, S. (2011). Developing intercultural competence in multilingual and multicultural student groups. Journal of Research in International Education, 10 (2), 137-153

Lambert, R.D. (1999). Language and intercultural competence. In J. Lo Bianco, A.J. Liddicoat & C. Crozet (Eds.), Striving for the third place: intercultural competence through language education. Canberra: Language Australia, 65-72.

Lázár. I. (2007). Developing and assessing intercultural communicative competence. Babylonia, 3 (7), 9-13.

Μάγος, Κ. (2005). Προσεγγίζοντας τον Άλλο: εκπαίδευση ενηλίκων και διαπολιτισμική ικανότητα. Στο Επιστημονική Ένωση Εκπαίδευσης Ενηλίκων: 2ο Διεθνές Συνέδριο: Εκπαίδευση ενηλίκων και κοινωνικές δεξιότητες. Αθήνα: Επιστημονική Ένωσης Εκπαίδευσης Ενηλίκων, 199-209.

Μάγος, Κ. & Σιμόπουλος, Γ. (2010). Εκπαίδευση ενηλίκων και διαπολιτισμική ικανότητα. Μια έρευνα στις τάξεις διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας σε μετανάστες. Στο Δ. Βργίδης, & Α. Κόκκος, (Επιμ.), Εκπαίδευση ενηλίκων: διεθνείς προσεγγίσεις και ελληνικές διαδρομές. Αθήνα: Μεταίχμιο, 215-240.

Μαρκίδης, Κ. & Κουτεντάκη, Ξ. (2012). Οδηγός εκπαιδευτών. Πρόγραμμα διαπολιτισμικής επιμόρφωσης του προσωπικού της τοπικής αυτοδιοίκησης και της δημοτικής αστυνομίας που συναλλάσσεται με υπηκόους τρίτων χωρών νομίμως διαμένοντες στην Ελλάδα. Αθήνα: Πάντειο Πανεπιστήμιο, ΚΑΝΕΠ ΓΣΕΕ, ΚΕΚ ΙΝΕ ΓΓΣΕΕ.
McAllister, G. & Irvine, J. (2000). Cross cultural competency and multicultural teacher education. Review of Educational Research, 70 (1), 3-24.

MacBeath, J. (2005). Μπορούν να μάθουν οι εκπαιδευτικοί; Στο Γ. Μπαγάκης (Επιμ.). Επιμόρφωση και επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού. Αθήνα: Μεταίχμιο, 27-41.

Παλαιολόγου, Ν. & Ευαγγέλου, Ο. (2003). Διαπολιτισμική παιδαγωγική. Εκπαιδευτικές, διδακτικές και ψυχολογικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Ατραπός.

Παπαναούμ, Ζ. (2005). Ο ρόλος της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών στην επαγγελματική τους ανάπτυξη: γιατί, πότε, πώς. Στο Γ. Μπαγάκης (Επιμ.). Επιμόρφωση και επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού. Αθήνα: Μεταίχμιο, 82-91.

Pusch, M. (1999). Other methods used in training programs. In S.M. Fowler & M.G. Mumford (Eds.). Intercultural soursebook: cross-cultural training methods, Vol.2. Boston: Intercultural Press, 167-173.

Roux, J. (2002). Effective educators are culturally competent communicators. Intercultural Education, 13 (1), 37-48.

Schӧn, D.A. (1987). Educating the reflective practitioner. San Francisco: Jossey Bass.

Seonaigh, McP. (2010). Teachers' collaborative conversations about culture: negotiating decision making in intercultural teaching. Journal of Teacher Education, 61 (3), 271-286.

Sercu, L. (2004). Assessing intercultural competence: a framework for systematic test development in foreign language education and beyond. Intercultural Education, 15 (1), 73-89.

Taylor. E. W. (1994). Intercultural competency: a transformative learning process. Adult Education Quarterly, 44 (3), 154-174.