Προαγωγή της διαπολιτισμικότητας σε πολυπολιτισμικές τάξεις: η διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας

Περιεχόμενα

Βιβλιογραφία

Αβδελά, Ε. (1997α). Διδάσκοντας Ιστορία. Εκπαίδευση Μουσουλμανοπαίδων: Κλειδιά και Αντικλείδια. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ - ΕΚΠΑ.

Αβδελά, Ε. (1997β). Χρόνος, ιστορία και εθνική ταυτότητα στο ελληνικό σχολείο. Στο Α. Φραγκουδάκη & Θ. Δραγώνα (Επιμ.), «Tί εἶν' ἡ πατρίδα μας;». Eθνοκεντρισμός στην εκπαίδευση (σσ. 49-71). Αθήνα: Αλεξάνδρεια.

Avdela, E. (2000). The teaching of history in Greece. Journal of Modern Greek Studies, 18 (2), 239-253.

Αγγελόπουλος, Κ. (2000). Διακηρύσσοντας της ελληνική εθνική ταυτότητα μέσω της διαλεκτικής στα σχολικά βιβλία της ελληνικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από το 1950 και εξής. Στο Α. Καψάλης, Κ. Μπονίδης & Α. Σιπητανού (Επιμ.), Η εικόνα του «Άλλου»/Γείτονα στα σχολικά βιβλία των βαλκανικών χωρών, Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου (σσ. 319-334). Αθήνα: Τυπωθήτω.

Ακαδημία Αθηνών. Από αγωνιστής πολίτης: η διαμόρφωση της συνείδησης του πολίτη κατά την ελληνική επανάσταση και τη συγκρότηση του κράτους. Διαθέσιμο: http://keine-diad.academyofathens.gr:8080/rev.

Άχλης, Ν. (1983). Οι γειτονικοί μας λαοί, Βούλγαροι και Τούρκοι στα σχολικά βιβλία Ιστορίας Γυμνασίου και Λυκείου. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.

Βακαλούδη, Αν. (2001). Η συμβολή των Νέων Τεχνολογιών στην ιστορική διερεύνηση και διαθεµατική αξιοποίηση των πολλαπλών αναπαραστάσεων ως πηγών. Στο Εκπαιδευτικό Λογισμικό και ΔιαδίκτυοΠρακτικά, 1ο Συνέδριο για την Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στη ∆ιδακτική Πράξη (σσ. 76-89). Σύρος.

Bloch, M. (1994). Απολογία για την Ιστορία, μτφρ. K. Γαγανάκης. Αθήνα: Εναλλακτικές Εκδόσεις.

Βούρη, Σ. (2006). Η διδασκαλία της Ιστορίας στη σύγχρονη πολιτική συγκυρία. Παιδαγωγικά ρεύματα στο Αιγαίο, 2, 30-38

Braudel, F. (1958). Histoire et sciences sociales: La longue durée. Annales. Histoire, Sciences Sociales, 13 (4), 725-753.

Βώρος, Φ. (1993). Η διδασκαλία της Ιστορίας µε αξιοποίηση της εικόνας, Αθήνα: Παπαδήµας.

Βώρος, Φ. (1997). Συμβολή στην ιστορία της έννοιας του έθνους (Με αφετηρία τους όρους Ελλάδα - Έλληνες). Τα Εκπαιδευτικά, 44, Ειδική έκδοση.

Cavoura, Th. (2009). Teaching history in multicultural environement and professional identity: the case of Greece. The International Journal of Learning, 16 (11), 179-187.

Γκότοβος, Α. (2002). Εκπαίδευση και ετερότητα: ζητήματα διαπολιτισμικής παιδαγωγικής. Αθήνα: Μεταίχμιο.

Γκόβαρης, Χ. (2000). Διαπολιτισμική εκπαίδευση και το δίλημμα των «πολιτισμικών διαφορών». Παιδαγωγικός Λόγος, 3, 23-30.

Γκόβαρης, Χ. (2007). Διαπολιτισμική παιδαγωγική. Στο Ν. Μήτσης & Τρ. Τριανταφυλλίδης (Επιμ.), Ετερότητα στη Σχολική Τάξη και Διδασκαλία της Ελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών: η περίπτωση των Τσιγγανοπαίδων (σσ. 23-37). Βόλος: ΥΠΕΠΘ-Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.

Council of Europe, (2001). Recommendation Rec(2001)15 on history teaching in twenty-first-century Europe. Available: http://www.coe.int/t/dg4/education/historyteaching/results/adoptedtexts/recommendation2001/recommendationintro_EN.asp. Retrieved: 20/2/2013.

Γρόσδος, Στ. (2010). Οπτικοακουστικός γραμματισμός: από το παιδί - καταναλωτή στο παιδί - δημιουργό. Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων, 16, 54-68.

Cummins, J. (1999). Ταυτότητες υπό διαπραγμάτευση. Εκπαίδευση με σκοπό την ενδυνάμωση σε μια κοινωνία της ετερότητας. Επιμ. Ελ. Σκούρτου, μτφρ. Σ. Αργύρη. Αθήνα: Gutenberg.

Δαμανάκης, Μ. (1993). Η Εκπαίδευση στην Ενωμένη Ευρώπη. Πολιτικές και παιδαγωγικές διαστάσεις της πολυπολιτισμικότητας και της πολυγλωσσίας. Τα Εκπαιδευτικά, 31-32, 32-50

Δαμανάκης, Μ. (Επιμ.), (2005). Η εκπαίδευση των παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών στην Ελλάδα: διαπολιτισμική προσέγγιση (8η ανατύπωση). Αθήνα: Gutenberg.

Δραγώνα, Θ. (1997). Όταν η εθνική ταυτότητα απειλείται: ψυχολογικές στρατηγικές αντιμετώπισης. Στο Α. Φραγκουδάκη & Θ. Δραγώνα (Επιμ.), «Tί εἶν' ἡ πατρίδα μας;». Εθνοκεντρισμός στην εκπαίδευση (σσ. 72-105). Αθήνα: Αλεξάνδρεια.

Eco, Umb. (1993). Interview. Unesco Courrier (Minorities), 46 (6) 4-8. Available: http://unesdoc.unesco.org/images/0009/000944/094420eo.pdf#94407. Retrieved: 15/11/2012.

Ευρωπαϊκό Κέντρο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων. Εξερευνώντας τον κόσμο του Βυζαντίου. Διαθέσιμο: http://83.212.104.204/EKBMM/Page?lang=gr&name=about.

Ευσταθίου-Καραγεωργάκη, Μ. (2007). Σύγχρονες μεθοδολογικές προσεγγίσεις στη διδασκαλία της Ιστορίας. Εφαρμογές στο γυμνάσιο και στο λύκειο. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.

Felder, R. M. & Henriques, E. R. (1995). Learning and teaching styles in foreign and second language education. Foreign Language Annals, 28 (1), 21-31. Available: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1944-9720.1995.tb00767.x/pdf. Retrieved: 17/12/2012.

Ζάγκου, Σ. (1999). Η εφαρμογή της διερευνητικής μεθόδου στο μάθημα της Ιστορίας: συμβολή στη διδακτική του μαθήματος. Αθήνα: ΕΚΠΑ (Διδακτορική Διατριβή). Διαθέσιμο στο: http://phdtheses.ekt.gr/eadd/handle/10442/12613. Ανασύρθηκε: 3/1/2013.

Ζώη, Σ. (υπό δημοσίευση). Διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας μέσα από τις ιστορικές πηγές. Στο Ε. Κατσαρού & Μ. Λιακοπούλου (Επίμ.), Επιμορφωτικό υλικό. Διδασκαλία και αγωγή στο πολυπολιτισμικό σχολείο. Θεσσαλονίκη.

Καψάλης, Α., Μπονίδης, Κ. & Σιπητανού, Α. (Επιμ.), (2000). Η Εικόνα του «Άλλου»/Γείτονα στα σχολικά βιβλία των βαλκανικών χωρών, Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου. Αθήνα: Τυπωθήτω.

Κάββουρα, Θ. (2000). Από την επιστημολογία της ιστορίας στη Διδακτική έρευνα. Νεύσις, 9, 169-186.

Κάββουρα-Σισσούρα, Θ. (2011). Πολυτροπικότητα και ιστορική σκέψη. Στο M. Πουρκός & E. Κατσαρού, Βίωμα, Μεταφορά και Πολυτροπικότητα (σσ. 626-635). Θεσσαλονίκη: Νησίδες.

Κεσίδου, Αν. (2008). Διαπολιτισμική εκπαίδευση: μια εισαγωγή. Στο Δ. Μαυροσκούφης (Εισ.), Οδηγός Επιμόρφωσης, Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Αγωγή (σσ. 21-35). Θεσσαλονίκη: ΥΠΕΠΘ.

Κόκκινος, Γ. (2003). Επιστήµη, ιδεολογία, ταυτότητα. Το μάθημα της Ιστορίας στον αστερισµό της υπερεθνικότητας και της παγκοσμιοποίησης. Αθήνα: Μεταίχµιο.

Κόκκινος, Γ. (2006). Διδακτικές προσεγγίσεις στο μάθημα της Ιστορίας. Για μια νέα διδακτική μεθοδολογία στην υπηρεσία της κριτική. (3η έκδ.). Αθήνα: Μεταίχµιο.

Kokkinos, G., Gatsotis, P., Sakka, V. & Kourgiantakis, Ch. (2009). The World history in the Greek Primary and Secondary Education. International Journal of Historical Learning, Teaching and Research, 8 (2), 63-90.

Κόλεφ, Β. & Κουλούρη, Χρ. (Επιμ.), (2005). Εναλλακτικό εκπαιδευτικό υλικό για τη διδασκαλία της Νεότερης Ελληνικής Ιστορίας της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Βιβλίο Εργασίας 3: Οι Βαλκανικοί Πόλεμοι. Θεσσαλονίκη: CDRSEE. Διαθέσιμο: www.cdsee.org/jhp/pdf/WorkBook3_gr.pdf. Ανασύρθηκε: 17/3/2013.

Κουλλαπής, Λ. (2000). Η εικόνα των Βουλγάρων και των Τούρκων στα σχολικά εγχειρίδια Ιστορίας της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης της περιόδου 1950-90. Στο Α. Καψάλης, Κ. Μπονίδης & Α. Σιπητανού (Επιμ.), Η Εικόνα του «Άλλου»/Γείτονα στα Σχολικά Βιβλία των Βαλκανικών Χωρών, Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου (σσ. 361-374). Αθήνα: Τυπωθήτω.

Κυρκίνη, Α. (2001). Η αναγκαιότητα της πολλαπλής προσέγγισης του μαθήματος της ιστορίας. Τα Εκπαιδευτικά, 59-60, 51-58.

Κωνσταντινίδου, Ε. (2000). Οι αλλαγές στα ελληνικά σχολικά βιβλία Ιστορίας: πόσο αποτελεσματικές είναι στη «βελτίωση» της εικόνας του εθνικού άλλου; Στο Α. Καψάλης, Κ. Μπονίδης & Α. Σιπητανού (Επιμ.), Η Εικόνα του «Άλλου»/Γείτονα στα Σχολικά Βιβλία των Βαλκανικών Χωρών, Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου, Θεσσαλονίκη (σσ. 375-391). Αθήνα: Τυπωθήτω.

Λεοντσίνης, Γ. Ν. (1999). Ενσυναίσθηση και διδασκαλία της Ιστορίας. Σεμινάριο, 21, 123-148.

Λεοντσίνης, Γ. Ν. (2006). Πολυπολιτισμικότητα και σχολική ιστορία. Αθήνα: Ατραπός.

Λιάκος, Aντ. (2007). Γλώσσα και έθνος στη νεότερη Ελλάδα. Στο Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας (Επιμ.). Θέματα ιστορίας της ελληνικής γλώσσας. Διαθέσιμο: http://www.greek-language.gr/greekLang/studies/history/thema_18. Ανασύρθηκε: 14/12/2012.

Μάρκου, Γ. (1996). Η πολυπολιτισµικότητα της ελληνικής κοινωνίας. Η διαδικασία διεθνοποίησης και η αναγκαιότητα της διαπολιτισµικής εκπαίδευσης. Αθήνα, ΥΠΕΠΘ-ΓΓΛΕ.

Ματσαγγούρας, Ηλ. Γ. (2007). Θεωρία και πράξη της διδασκαλίας. τ. Β΄: Στρατηγικές Διδασκαλίας. Η κριτική σκέψη στη διδακτική πράξη (5η Έκδοση). Αθήνα: Gutenberg.

Μαυροσκούφης, Δ. (2005). Αναζητώντας τα ίχνη της Ιστορίας: ιστοριογραφία, διδακτική μεθοδολογία και ιστορικές πηγές. Θεσσαλονίκη: Αδελφοί Κυριακίδη.

Μαυροσκούφης, Δ. κ.ά. (2008). Εκπόνηση ολοκληρωμένης μελέτης: Διδακτική Αρχαίων Ελληνικών - Ιστορίας. Θεσσαλονίκη: Οργανισμός Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών.

Μερακλής, Μ. Γ. (1985). Παροιμίες ελληνικές και των άλλων βαλκανικών λαών (συγκριτική μελέτη). Αθήνα: Πατάκης.

Μεταξιώτης, Γ. (2000). Η εικόνα στην εκπαίδευση, Γλωσσικός Υπολογιστής, 2, 195-198. Διαθέσιμο: www.komvos.edu.gr/periodikο. Ανασύρθηκε: 8/1/2013.

Mezirow, J. (1998). On Critical Reflection. Adult Education Quarterly, 48 (3), 185-198.

Μπαλτσιώτης, Λ. (2007). Ταυτότητες και ετερότητες. Γλωσσική ετερότητα στην Ελλάδα. Εκπαίδευση Μουσουλμανοπαίδων: Κλειδιά και Αντικλείδια. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ - ΕΚΠΑ.

Νάκου, Ειρ. (2000). Τα παιδιά και η ιστορία: ιστορική σκέψη, γνώση και ερμηνεία. Αθήνα: Μεταίχμιο.

Ξωχέλλης, Π. κ.ά. (2000). Η εικόνα του «άλλου» στα σχολικά βιβλία Ιστορίας των βαλκανικών χωρών. Στο Α. Καψάλης, Κ. Μπονίδης & Α. Σιπητανού (Επιμ.), Η Εικόνα του «Άλλου»/Γείτονα στα Σχολικά Βιβλία των Βαλκανικών Χωρών, Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου (σσ. 67-99). Αθήνα: Τυπωθήτω.

Ρεπούση, Μ. (1999). Μετά την εθνική ιστορία. Από τον εθνικό εαυτό στο ευρωπαϊκό εμείς ...για τη διδασκαλία της ευρωπαϊκής ιστορίας. Σύγχρονη Εκπαίδευση, 104, 47-58.

Σακκά, Β. (2001). Η αξιοποίηση της φωτογραφίας στη διδασκαλία της Ιστορίας. Τα Εκπαιδευτικά, 59-60, 105-119.

Σκούρτου, Ε. (2000). Αδελφοποίηση σχολικών τάξεων στο διαδίκτυο: μάθηση μέσω ηλεκτρονικής σύνδεσης. Γλωσσικός Υπολογιστής, 2, 249-262. Διαθέσιμο: www.komvos.edu.gr/periodikο. Ανασύρθηκε: 2/3/2013.

ΥΠΕΠΘ & ΠΙ. Δημόσιος και Ιδιωτικός Βίος στην Αρχαία Ελλάδα. Διαθέσιμο: http://e-yliko.gr/Lists/List40/DispForm.aspx?ID=60

Φραγκουδάκη, Α. (1997α). Η εθνική ταυτότητα, το έθνος και ο πατριωτισμός. Κλειδιά και Αντικλείδια. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ - ΕΚΠΑ.

Φραγκουδάκη, Α. (1997β). Oι πολιτικές συνέπειες της ανιστορικής παρουσίασης του ελληνικού έθνους. Στο Α. Φραγκουδάκη & Θ. Δραγώνα (Επιμ.), «Tί εἶν' ἡ πατρίδα μας;». Eθνοκεντρισμός στην εκπαίδευση (σσ. 143-198). Aθήνα: Αλεξάνδρεια.

Χατζησαββίδης, Σ. & Γαζάνη, Ερ. (2005). Πολυτροπικός και μονοτροπικός/εικονικός λόγος: από την πρόσληψη στην κατασκευή του παιδικού υποκειμένου. Στο Oυρ. Κωνσταντινίδου-Σέμογλου (Eπιμ.), Εικόνα και παιδί (σσ. 25-36). Θεσσαλονίκη. Διαθέσιμο: http://users.auth.gr/sofronis/dimos/docs/ergasia107.pdf. Ανασύρθηκε: 20/1/2013.

Χοντολίδου, Ελ. (1999). Εισαγωγή στην έννοια της πολυτροπικότητας. Γλωσσικός υπολογιστής, 1. Διαθέσιμο: www.komvos.edu.gr/periodiko. Ανασύρθηκε: 15/1/2013.