Οι βιωματικές ασκήσεις στο πλαίσιο προγραμμάτων επαγγελματικής ανάπτυξης εκπαιδευτικών

Περιεχόμενα

Μαρίνα Δεδούλη

δ.φ. Σχολική Σύμβουλος, Ψυχολόγος

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Η Μαρίνα Δεδούλη είναι Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων στη Α΄ Διεύθυνση Αθήνας. Είναι διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει μεταπτυχιακές σπουδές στην κλινική ψυχολογία (ΑΠΘ) και είναι εκπαιδευόμενο μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Ψυχαναλυτικής Ψυχοθεραπείας. Για αρκετά χρόνια δίδαξε (βάσει του Π.Δ.407/80) στη Φιλοσοφική σχολή του Πανεπ. Αθηνών - Τμήμα Φ.Π.Ψ. - τα μαθήματα της Διδακτικής Μεθοδολογίας και της Παιδαγωγικής Ψυχολογίας. Έχει αρκετές ανακοινώσεις σε επιστημονικά συνέδρια και μεγάλη διδακτική εμπειρία στα ΠΕΚ. Έχει συγγράψει μαζί με την Ε. Κατσαρού το βιβλίο 'Επιμόρφωση και Αξιολόγηση στο χώρο της Εκπαίδευσης', (Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Αθήνα 2008) και έχει πολλές δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά και συλλογικούς τόμους. Ανάμεσα στα επιστημονικά και ερευνητικά της ενδιαφέροντα συμπεριλαμβάνονται και τα εξής: Επαγγελματική και προσωπική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού, Ψυχανάλυση και εκπαίδευση, Εκπαίδευση ενηλίκων, Βιωματική μάθηση, Ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών σε θέματα επικοινωνίας, δυναμικής των ομάδων και ψυχοσυναισθηματικής ανάπτυξης των εφήβων.

pdf

Περίληψη

Το κείμενο αυτό αναφέρεται στην αξιοποίηση βιωματικών ασκήσεων στο πλαίσιο προγραμμάτων επιμόρφωσης και επαγγελματικής ανάπτυξης εκπαιδευτικών. Αρχικά επιχειρείται μια περιγραφή των χαρακτηριστικών και των δυνατοτήτων αυτών των ασκήσεων. Στο Β΄ μέρος παρουσιάζεται η δομή που έχουν συνήθως και τονίζεται ιδιαιτέρως η ανάγκη για αναστοχαστική πλαισίωση. Ακολουθεί μνεία στις γενικές αρχές του σχεδιασμού ή της επιλογής τους, καθώς και στις βασικές προϋποθέσεις επιτυχούς εφαρμογής τους.. Στη συνέχεια παρουσιάζονται συνοπτικά οι γνωστότεροι τύποι βιωματικών ασκήσεων και τέλος παρατίθενται τρία παραδείγματα ασκήσεων, οι οποίες δοκιμάστηκαν στο πλαίσιο προγραμμάτων επαγγελματικής ανάπτυξης εκπαιδευτικών.

Λέξεις κλειδιά: Βιωματική μάθηση, βιωματικές ασκήσεις, επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών

Abstract

This text refers to the use of the experiential learning and techniques in teachers' professional development programs. In the theoretical part we attempt a description of the characteristics and the potential of the above techniques . The common structure of the techniques together with the need of reflection are both presented in the second part. Consequently we mention the essential principles of the designing, as well as the basic prerequisites for the successful application of these techniques. In addition, we present the most well-known types of techniques -in the field of the experiential learning- and finally we propose three special types, which have been tested in the framework of teachers' professional development programs.

Key words: Experiential learning, techniques in the field of the experiential learning, teachers' professional development