Η αξιοποίηση του εκπαιδευτικού λογισμικού Γλώσσας Ε΄ και ΣΤ΄ Τάξης: μια επιμορφωτική δράση στο Π. Ε. Κ. Πάτρας

Περιεχόμενα

Β. Εφαρμογές

Μια επιμορφωτική δράση στο Π. Ε. Κ. Πάτρας

Εισαγωγικά

Το διήμερο 19-20 Ιουνίου 2012 πραγματοποιήιηκε1 βιωματικό εργαστήριο με τη χρήση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.) και με θεματική την αξιοποίηση των εκπαιδευτικών λογισμικών του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου στην καθημερινή διδακτική πρακτική. Δημιουργήθηκαν τέσσερα εργαστήρια με αντικείμενο τα λογισμικά των Μαθηματικών, Φυσικής και Γλώσσας. Η επιμορφωτική δράση που παρουσιάζεται αφορά στη γνωριμία και την αξιοποίηση του λογισμικού της Γλώσσας Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης. Η επιμόρφωση απευθυνόταν σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, ανεξαρτήτως των τεχνολογικών μέσων και δεξιοτήτων που διέθεταν.

Η διαδικασία

Τα αποτελέσματα της διερεύνησης αναγκών, που προηγήθηκε της επιμορφωτικής δράσης, αποτέλεσαν τη βάση πάνω στην οποία διαμορφώθηκε το τελικό πλαίσιο σχεδιασμού της επιμόρφωσης. Το περιεχόμενό της στηρίχτηκε στη βασική αρχή σύμφωνα με την οποία ο εκπαιδευτικός διερευνά και ανακαλύπτει τη φιλοσοφία του γνωστικού αντικειμένου με όρους διδακτικής πράξης. Το εργαστήριο, το οποίο διήρκεσε 3 ώρες, δομήθηκε νοητά σε τρία μέρη.

α) Η γνωριμία

Σε μια τέτοια συνάντηση επιδιώκεται, αρχικά, το «σπάσιμο του πάγου» που δημιουργείται από την παρουσία αγνώστων, καθώς και η εγκατάσταση θετικού, δημιουργικού και ευχάριστου κλίματος. Για τον σκοπό αυτό, αξιοποιήθηκε η δραστηριότητα γνωριμίας των μελών της ομάδας μέσω της «ετεροπαρουσίασης», όπου κάθε μέλος παρουσίασε τον διπλανό του στην ολομέλεια. Στη συνέχεια, δεδομένου ότι οι επιμορφούμενοι είναι ενήλικες, επομένως οι ίδιοι (σε συνεργασία με τους επιμορφωτές τους) μπορούν να καθορίσουν το πλαίσιο της επιμόρφωσής τους, αξιοποιώντας τις γνώσεις, τα βιώματα και τις εμπειρίες τους στο πλαίσιο της επιμορφωτικής ομάδας, τούς ζητήθηκε να καταθέσουν τις προσδοκίες τους από την επιμορφωτική συνάντηση. Οι απόψεις των εκπαιδευτικών αποτέλεσαν και το βασικό πλαίσιο της δράσης μας. Όσον αφορά στο σχηματισμό των ομάδων, προκρίναμε ως μέσο επιλογής μια τεχνική γνωριμίας που άπτεται της εκπαίδευσης και εφαρμόζεται στην εκπαίδευση ενηλίκων. Ειδικότερα, κατά την είσοδό τους στην αίθουσα του εργαστηρίου οι εκπαιδευτικοί κλήθηκαν να επιλέξουν ο καθένας μία από ισάριθμες λωρίδες με τον αριθμό των επιμορφούμενων, που περιείχαν φράσεις ή λέξεις που παρέπεμπαν σε θεματικές του λογισμικού. Συγκεκριμένα, οι λωρίδες με τις λέξεις «εικόνα», «προϊόν», «σλόγκαν» και «προβολή» αποτέλεσαν τον συνδετικό ιστό των μελών της ομάδας «Διαφήμιση» που θα προσέγγιζε ανακαλυπτικά την ενότητα του λογισμικού «Λούνα Πάρκ». Οι υπόλοιπες ομάδες, που συγκροτήθηκαν με αυτόν τον τρόπο, ήταν η «Συνταγή», η «Δημιουργική Γραφή», η «Διαφήμιση» και το «Κείμενο».

β) Η διερεύνηση

Οι παιδαγωγικές αρχές της συνεργατικής, διερευνητικής και ανακαλυπτικής μάθησης αποτελούν σοβαρό αίτημα του επιμορφούμενου και επομένως, μέλημα του επιμορφωτή. Στο πλαίσιο της παραπάνω αρχής, σε καθεμιά από τις ομάδες (και ανάλογα με το χρώμα που είχαν επιλέξει με βάση τις λωρίδες επιλογής) δόθηκε ένα φύλλο εργασίας που ταυτόχρονα αποτέλεσε εργαλείο εξοικείωσης και πλαίσιο διερεύνησης και σύνδεσης της πληροφορίας με τη διδακτική πράξη. Με αυτόν τον τρόπο, διασφαλίστηκε η εφαρμογή των αρχών της εκπαίδευσης ενηλίκων που στηρίζεται στην ενεργητική συ μμετοχή του εκπαιδευόμενου, στην ευρετική πορεία προς τη γνώση, στην άμεση εφαρμογή, στη σύνδεση της επιμόρφωσης με την σχολική τάξη και στην κοινωνική αλληλεπίδραση.

γ) Η κοινωνική αλληλεπίδραση και σύνθεση

Στο επόμενο στάδιο, το πιο σημαντικό της επιμορφωτικής δράσης, οι εκπαιδευτικοί, με τη βοήθεια των εκπροσώπων των ομάδων τους, μοιράστηκαν με την ολομέλεια τις απόψεις και τις ιδέες τους αναφορικά με τον προβληματισμό και τον στόχο που έθετε το φύλλο εργασίας τους. Ακολουθούσε δημιουργικός διάλογος, ο οποίος διαμόρφωνε μια ολοκληρωμένη απάντηση που αποτελούσε ταυτόχρονα και διδακτική πρόταση. Η διαδικασία ολοκληρώθηκε με δημιουργική συζήτηση σχετικά με τη χρήση του συγκεκριμένου λογισμικού στη σχολική τάξη. Τέλος, η συμπλήρωση ενός ερωτηματολογίου από τους επιμορφούμενους με την ολοκλήρωση του βιωματικού σεμιναρίου παρείχε τη δυνατότητα για αναστοχασμό και αξιολόγηση της επιμορφωτικής δράσης από τους επιμορφωτές.