Η ψυχοσυναισθηματική εμπειρία των σχέσεων στον σύλλογο διδασκόντων: χτίζοντας και ξαναχτίζοντας τους δεσμούς ...

Περιεχόμενα

Μαρίνα Δεδούλη

δ.φ. Σχολική Σύμβουλος, Ψυχολόγος

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Η Μαρίνα Δεδούλη είναι Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων στη Α΄ Διεύθυνση Αθήνας. Είναι διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει μεταπτυχιακές σπουδές στην κλινική ψυχολογία (ΑΠΘ) και είναι εκπαιδευόμενο μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Ψυχαναλυτικής Ψυχοθεραπείας. Για αρκετά χρόνια δίδαξε (βάσει του Π.Δ.407/80) στη Φιλοσοφική σχολή του Πανεπ. Αθηνών - Τμήμα Φ.Π.Ψ. - τα μαθήματα της Διδακτικής Μεθοδολογίας και της Παιδαγωγικής Ψυχολογίας. Έχει αρκετές ανακοινώσεις σε επιστημονικά συνέδρια και μεγάλη διδακτική εμπειρία στα ΠΕΚ. Έχει συγγράψει μαζί με την Ε. Κατσαρού το βιβλίο 'Επιμόρφωση και Αξιολόγηση στο χώρο της Εκπαίδευσης', (Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Αθήνα 2008) και έχει πολλές δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά και συλλογικούς τόμους. Ανάμεσα στα επιστημονικά και ερευνητικά της ενδιαφέροντα συμπεριλαμβάνονται και τα εξής: Επαγγελματική και προσωπική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού, Ψυχανάλυση και εκπαίδευση, Εκπαίδευση ενηλίκων, Βιωματική μάθηση, Ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών σε θέματα επικοινωνίας, δυναμικής των ομάδων και ψυχοσυναισθηματικής ανάπτυξης των εφήβων.

pdf

Περίληψη1

Το κείμενο αυτό αναφέρεται στην ψυχοσυναισθηματική εμπειρία των σχέσεων στο σύλλογο διδασκόντων, η οποία πολλές φορές περιλαμβάνει και ματαιώσεις και απογοητεύσεις. Πιο συγκεκριμένα, περιγράφει τους συνήθεις τρόπους συγκρότησης σχέσεων μεταξύ των εκπαιδευτικών. Στη συνέχεια, εστιάζει σε κάποιες από τις βασικές προϋποθέσεις ανάπτυξης δεσμών συνεργασίας και ιδιαίτερα στη μητρική λειτουργία του συλλόγου, την πατρική λειτουργία της διεύθυνσης του σχολείου και την ικανότητα των εκπαιδευτικών για 'επανόρθωση'. Στο πλαίσιο του θεωρητικού πλαισίου θα υποστηριχθεί ότι το χτίσιμο δεσμών συνεργασίας μεταξύ των εκπαιδευτικών συμβάλλει στην επαγγελματική τους ανάπτυξη, καθόσον, μέσω των συνδέσεων προάγεται η ανάπτυξη προσώπων και σχολικών μονάδων.

Στο δεύτερο μέρος καταγράφονται προτάσεις για επιμορφωτικές-αναπτυξιακές πρωτοβουλίες, σχετικές με το χτίσιμο δεσμών συνεργασίας μεταξύ των εκπαιδευτικών ως προς την ενίσχυση της επαγγελματικής τους ανάπτυξης, μεταξύ των εκπαιδευτικών με τους μαθητές και τους γονείς τους αλλά και μεταξύ της σχολικής μονάδας με την ευρύτερη εκπαιδευτική και επιστημονική κοινότητα και βεβαίως με την τοπική κοινωνία.,

Λέξεις κλειδιά: συνεργασία, σύλλογος διδασκόντων, σχέσεις, συναισθηματική εμπειρία, δεσμοί

Abstract

This text refers to the pshychoemotional experience of the relations within the council of teachers, which often includes frustrations and disappointments. More specifically, it describes the usual ways of building relations among the teachers. Following that it focuses on several preconditions necessary for the development of cooperational relations and mainly on the 'maternal' function of the council, the 'paternal' function of the head master of the school and the teachers' ability for reparation. In the theoretical framework we will support that the building of the cooperational relations among the teachers contributes to their professional development. In the second part we enlist propositions for initiatives relating to the building relations among the teachers targeted to the enhancing of their professional progress, between teachers, students and their parents, and also between the school with the wider educational and scientific community and local society.

Keywords: council of teachers, cooperation, relations, emotional experience, links