Εκπαιδεύοντας τους εκπαιδευτικούς στην πρόληψη της βίας των παιδιών

Περιεχόμενα

Άρτεμις Γιώτσα

Επίκουρη Καθηγήτρια Κοινωνικής Ψυχολογίας - Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Η Άρτεμις Γιώτσα είναι Επίκουρη Καθηγήτρια Κοινωνικής Ψυχολογίας, στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Iωαννίνων. Τα ερευνητικά και συγγραφικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στη μελέτη των στάσεων, των αξιών, της δομής και των λειτουργιών της οικογένειας στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες, στις διαπροσωπικές σχέσεις στο οικογενειακό πλαίσιο, στην κοινωνική ψυχολογία του σχολείου με έμφαση στην εφαρμογή της συστημικής θεωρίας στο σχολικό πλαίσιο, στη συμβουλευτική γονέων σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο καθώς και στην πρόληψη της βίας των μικρών παιδιών. Τα τελευταία χρόνια είναι Επιστημονική Σύμβουλος του έργου «Σχολές Γονέων» του ΙΝΕΔΙΒΙΜ του Υπουργείου Παιδείας και Επιστημονική Συνεργάτης του προγράμματος «ΑCT/MMME-Bίας» που εκπονεί ο Σύλλογος Ελλήνων Ψυχολόγων (ΣΕΨ) σε συνεργασία με την Αμερικανική Ψυχολογική Εταιρεία (American Psychological Association).

pdf

Περίληψη

Την τελευταία διετία, με τα φαινόμενα της κοινωνικής και οικονομικής κρίσης σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, πληθαίνουν όλο και συχνότερα δημοσιεύματα για τα φαινόμενα της βίας παιδιών και ενηλίκων παγκοσμίως, με πρωταγωνιστές κυρίως μικρά παιδιά ως θύματα ή ως θύτες. Πρόσφατες έρευνες καταδεικνύουν την ανάδειξη αυτού του φαινομένου στη χώρα μας, φαινομένου που έχει σοβαρές επιπτώσεις στην εξέλιξη, ενηλικίωση και ένταξη των παιδιών στην κοινωνία. Ο Σύλλογος Ελλήνων Ψυχολόγων (ΣΕΨ), σε συνεργασία με τον Αμερικανικό Ψυχολογικό Σύλλογο (ΑΡΑ), έχει αναλάβει πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση του φαινομένου της βίας με τη δημιουργία του προγράμματος «ACT/ΜΜΜΕ-Βίας: Μικροί Μεγάλοι Μαζί Εναντίον της Βίας», το οποίο αποσκοπεί στην πρόληψη της βίας μέσω της βιωματικής εκπαίδευσης γονέων και εκπαιδευτικών που ασχολούνται με τη διαπαιδαγώγηση και τη φροντίδα μικρών παιδιών. Σκοπός του παρόντος άρθρου είναι η παρουσίαση της εφαρμογής του προγράμματος αυτού σε μια ομάδα έντεκα εκπαιδευτικών από το Ζάννειο Ίδρυμα Παιδικής Προστασίας και Αγωγής Εκάλης. Πιο συγκεκριμένα, παρουσιάζονται οι στόχοι και η μεθοδολογία του προγράμματος, καθώς και τα πρώτα αποτελέσματα από την εφαρμογή του σε εκπαιδευτικούς.

Λέξεις κλειδιά: Πρόληψη βίας παιδιών, εκπαίδευση εκπαιδευτικών, εκπαίδευση γονέων, Σύλλογος Ελλήνων Ψυχολόγων

Abstract

The last two years, taking into account the existence of social and economic crisis phenomena in European and global level, repeated publications related to phenomena of children's and adults' violence worldwide increase, with little children being special protagonists as victims or abusers. Recent research indicate the emergence of this phenomenon in Greece, which has serious impact on children's development, adulthood and integration in society. The Association of Greek Psychologists, in cooperation with the American Psychological Association, has undertaken initiatives for the confrontation of violence phenomenon with the creation of the Act Against Violence Program, whose aim is the prevention of violence through the experiential learning of parents and teachers who deal with the education and care of little children. The aim of the present article is the application of the ACT program "Adults and Children Together Against Violence" in a group of 11 teachers from the Zannio Foundation of Children's Protection and Education of Ekali regionIN Greece. In more details, the aims and methodology of the program, together with the first results of its application in teachers, are being presented.

Key words: prevention of children's violence, education of teachers, education of parents, Association of Greek Psychologists