Πριν καταθέσω τους προβληματισμούς μου θα ήθελα να ευχαριστήσω για την ιδιαίτερα κατατοπιστική επιστημονική παρουσίαση που ετοιμάσατε.
Θεωρώ ότι προτού επιχειρήσουμε να κάνουμε τη μετάβαση από την επιστημονική θεωρία στην πράξη, οφείλουμε να αναρωτηθούμε πόσους και ποιους γενικούς στόχους θα κληθούμε να υπηρετήσουμε μέσω της διδασκαλίας μας. Με βάση τα όσα μελέτησα νομίζω ότι ανάλογα με τη βαθμίδα εκπαίδευσης (Πρωτοβάθμια-Δευτεροβάθμια) διαφοροποιούνται ανάλογα και οι διδακτικές προτεραιότητες. Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση για παράδειγμα η ακαδημαϊκή γλώσσα κυριαρχεί στα κείμενα και θεωρώ ότι είναι αναγκαίο να προσεχθεί κατά τη διάρκεια της διδακτικής προσέγγισης. Ωστόσο συχνά η «συνομιλιακή ευχέρεια» ως στόχος- ιδίως στην α΄γυμνασίου- προηγείται και θεωρείται αναγκαία προϋπόθεση για να μπορέσουμε στη συνέχεια να υποστηρίξουμε τη καλλιέργεια της ακαδημαϊκής ικανότητας.
Η διδασκαλία μας είναι δυνατόν να ακολουθήσει συνδυαστική πορεία. Δεν μπορούμε από τη μια πλευρά να παραβλέψουμε το κειμενικό είδος αλλά ούτε και να αδιαφορήσουμε για το περιεχόμενο. Στη δεύτερη περίπτωση θεωρώ ότι «η πλαισιωμένη διδασκαλία των γνωστικών αντικείμενων» αποτελεί την πλέον προσφορότερη -για το γυμνάσιο τουλάχιστον- μέθοδο. Ταυτόγχρονα η καλή γνώση των θεωριών μάθησης, μπορεί να μας «προστατεύσει» από την «παγίδα» του παιδαγωγικού ερασιτεχνισμού και της μονόπλευρα βασισμένης στη προσωπική και μόνο εμπειρία, διδακτικής μας παρέμβασης.
Ως προς την οργάνωση της διδασκαλίας, το διάγραμμα, είτε μέσω του σχολικού πίνακα, είτε μέσω φωτοαντιγράφου είναι δυνατόν να λειτουργήσει ως κατάλληλο μέσο διδακτικής προσέγγισης, ενώ ιδιαίτερη σημασία έχει να προσφέρουμε στους μαθητές μια παιγνιώδη μορφή διδασκαλίας, με βάση τις πολλές και ενδιαφέρουσες προτάσεις που μας έχετε παρουσιάσει. Παράλληλα, οι στρατηγικές στις οποίες αναφέρεστε, καλό είναι να συμπορεύονται με τους ανάλογους γενικούς και ειδικούς διδακτικούς στόχους που έχουμε θέσει. Για παράδειγμα γνωστικού ή συναισθηματικού και άλλου τύπου στόχοι (βλ. π.χ. Ταξινομία Bloom and Krathwohl) είναι χρήσιμο και ενίοτε αναγκαίο να υπηρετούνται από αντίστοιχου είδους στρατηγικές, όπως αυτές που αναφέρονται στην παρουσίαση.
Ως προς την αξιοποίηση συγκεκριμένων γνωστικών αντικειμένων, θεωρώ ότι η διαθεματική διδακτική εφαρμογή στο επίπεδο τόσο της Ιστορίας όσο και της Γλώσσας, υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι η τελευταία θα διδαχθεί με συνέπεια με βάση τις αρχές της επικοινωνιακής μεθόδου, είναι πιθανό να κινητοποιήσει αποτελεσματικότερα τους μαθητές μας.
Θα μπορούσε κανείς να θέσει και μια σειρά από άλλες σκέψεις, ωστόσο το παραπάνω πλαίσιο αντιπροσωπεύει κατά τη γνώμη μου ένα ενδιαφέρον θεωρητικό υπόβαθρο προβληματισμού.