Δεν είμαι εντελώς σίγουρη για το ποιο από τα δύο κείμενα είναι πιο δύσκολο προς κατανόηση: Η Ιστορία του Γυμνασίου ή το απόσπασμα από τις Ειδήσεις περί ευρέσεως εργασίας.
Από τη μια μεριά το ιστορικό κείμενο θα δυσκόλευε γιατί:
-περιέχει ακαδημαϊκό λόγο
-δεν υπάρχει οπτική στήριξη για την επεξήγηση πολλών λέξεων
-είναι γενικά κείμενο υψηλής πληροφορητικότητας
Όμως και το κείμενο από τις ειδήσεις έχει τις δυσκολίες του, αφού:
-χρησιμοποιείται κι εδώ επίσημος λόγος
-είναι προφορικός λόγος (και άρα δεν μπορείς να τον ξανακούσεις), εκτός αν είναι βιντεοσκοπημένος, όπως στην παρούσα περίπτωση, οπότε η δυσκολία αυτή αίρεται
-και αυτό το κείμενο έχει υψηλή πληροφορητικότητα και μάλιστα με μια ροή λόγου γρήγορη, η οποία δε σου αφήνει περιθώρια να κατανοήσεις
Το ιστορικό κείμενο (μέσα στο σχολικό εγχειρίδιο) προσφέρει κάποια εργαλεία αντιμετώπισης στον αναγνώστη, όπως, ο τίτλος, οι πλαγιότιτλοι, οι εικόνες, τα περιεχόμενα, η κατάταξη σε εποχές κτλ. Έχει δηλαδή κάποια δομή που σε βοηθά να κατανοήσεις το περιεχόμενο (τουλάχιστον να καταλάβεις περί ού ο λόγος).
Τα τελευταία χρόνια και στις ειδήσεις στην τηλεόραση έχει βελτιωθεί η δομή, αφού έχουν προστεθεί στην οθόνη πληροφορίες όπως τίτλος είδησης, παράθυρα με πρόσωπα που μιλούν, εικόνες με γραφήματα, εικόνες από επικαιρότητα κτλ. που καλυτερεύουν το αποτέλεσμα της κατανόησης.
Όσον αφορά τα άλλα κείμενα, η συνένετευξη του Ζουγανέλη έχει μια σχετική δυσκολία αφού δεν ακούγεται καλά η φωνή του, η ομιλία είναι γρήγορη, περιέχει αστεία ή ιδιωματικές εκφράσεις και υπαινιγμούς/αναφορές στην ελληνική πραγματικότητα.
Όσον αφορά τη συνταγή μαγειρικής, η μοναδική δυσκολία της είναι η ορολογία που μπορεί να περιέχει.
Από την εμπειρία μου, επειδή διδάσκω σε τάξεις υποδοχής και σε διαπολιτισμικά σχολεία με αλλοδαπούς μαθητές, η μεγάλη δυσκολία με την ακαδημαΪκή γλώσσα είναι στη γραπτή έκφραση. Όταν δηλαδή ο μαθητής καλείται να αποδώσει γραπτά αυτό που έχει καταλάβει. Σε ένα διδακτικό αντικείμενο όπως η ιστορία παίζουν ρόλο και άλλοι παράγοντες: αν το παιδί έχει ξαναδιδαχτεί ιστορία και ποια είναι η προδιάθεσή του απέναντι σ' αυτό το μάθημα. Σε πολλές περιπτώσεις η απάντηση και στα δύο είναι αρνητική και σε αυτή την περίπτωση τα πράγματα είναι δύσκολα.
Τι κάνω για να ξεπεράσω τις δυσκολίες;
ΤΠΕ, απλοποίηση, παράφραση, χρήση εποπτικού υλικού