Φωτογραφία Μαρία Παπουτσή
Η διαπολιτισμικότητα στο ελληνικό σχολείο
από Μαρία Παπουτσή - Sunday, 4 December 2011, 07:58 PM
 

Τα σχολεία πρέπει να προάγουν τη διαπολιτισμικότητα

(Επεξεργασμένο από Δέσποινα Παπαδοπούλου - αρχική υποβολή Σάββατο, 12 Νοέμβριος 2011, 12:37 μμ)

 
Φωτογραφία Βιβή Ανθοπούλου
Απάντηση: Η διαπολιτισμικότητα στο ελληνικό σχολείο
από Βιβή Ανθοπούλου - Sunday, 4 December 2011, 07:59 PM
 

Έχει κανείς να προτείνει τρόπους με τους οποίους τα σχολεία μπορούν να προάγουν τη διαπολιτισμικότητα;  Έχετε δοκιμάσει / εφαρμόσει κάτι στο σχολείο με καλά αποτελέσματα;

(Επεξεργασμένο από Δέσποινα Παπαδοπούλου - αρχική υποβολή Πέμπτη, 24 Νοέμβριος 2011, 10:19 πμ)

Φωτογραφία Μαρία Σκαρπέντζου
Απάντηση: Η διαπολιτισμικότητα στο ελληνικό σχολείο
από Μαρία Σκαρπέντζου - Sunday, 4 December 2011, 07:59 PM
 

Η προσέγγιση των γονέων των αλλοδαπών μαθητών φαίνεται να έχει αποτέλεσμα. Προσέγγιση όμως ομαδική, σε στυλ συμβουλευτικής.

Γνωρίζονται, αναδυκνύονται οι ανάγκες τους, παίρνουν θάρρος από την επαφή τους, αισθάνονται ότι το σχολείο τους λαμβάνει υπόψη.

Γίνεται ταυτόχρονα και μια χαρτογράφηση τους, καθώς θα αναφέρουν λεπτομέρειες της μορφωσης τους, και του επιπέδου της κατοχής της ελληνικής γλώσσας.

Το εφάρμοσα πέρσι με τη <<δράση 7>> του πανεπιστημίου Αιγαίου, και είχα πολύ καλά αποτελέσματα, το διαπιστώνω φέτος που το σταμάτησα το πρ/μα και έχουν όλα πισωγυρίσει.

Πέρσι αναδείχθηκαν οι πατρίδες, αισθάνθηκαν οι μαθητές περηφάνια κι όχι ντροπή που είναι ξένοι,  είχα κοντά γονείς δύσκολων μαθητών και υπογράψαμε <<συμβόλαια>>. Τέλος με μια γιορτούλα στη λήξη οι Έλληνες μαθητές εκδήλωσαν ενδιαφέρον γι αυτέ ςτις πατρίδες.

Φέτος στο μάθημα της μελέτης Δ΄ καθώς μαθαίνουμε την Ελλάδα και Ιχνογραφούμε  τα διαμερίσματα της Ελλάδας, προτείνω στους αλλοδαπούς να ιχνογραφίσουν τη δική τους πατρίδα.

Αυτά...

(Επεξεργασμένο από Δέσποινα Παπαδοπούλου - αρχική υποβολή Παρασκευή, 25 Νοέμβριος 2011, 01:24 πμ)

Φωτογραφία Ελένη Δριβάκου
Απάντηση: Η διαπολιτισμικότητα στο ελληνικό σχολείο
από Ελένη Δριβάκου - Sunday, 4 December 2011, 07:59 PM
 

Η αλήθεια ειναι οτι σε κανενα απο τα σχολεια που εχω δουλεψει δεν εχει γινει κατι το ιδιαιτερο για την διαπολιτισμικοτητα.

Όμως αυτο που ειχε γίνει σε ένα σχολείο στα κύθηρα, το δημοτικο σχολειο των καστρισιανικων, το οποίο από όσο ξέρω αλλά δεν γνωρίζω το λόγο, είχε  ονομαστεί και διαπολοτισμικό  ήταν:

Όργανώθηκε μία ημέρα, μία ολόκληρη γιορτή στο προαύλιο του σχολείου όπου υπήρχαν πάγκοι και ταμπλο με διαφορα αντικείμενα ,φωτογραφίες, γεύσεις απο τις περιοχές που κατάγονταν οι αλλοδαποί του νησιού, ΌΛα αυτά είχαν γίνει απο τους γονείς των παιδιών.Παράλληλα παίχτηκε κι ενα μικρό θεατρικό έργο απο τα παιδιά του συγκεκριμένου σχολείου με θέμα πάντα την διαφορά των πολιτισμών.

Ήταν μί πολύ ωραία κίνηση, αλλά δεν μπορώ να πω με σιγουριά οτι γενικότερα είχε κάποια ιδιαίτερη απήχηση, μιας και απο τότε δεν ξανάγινε ποτέ τίποτα.

Αναφορικά στους τρόπους όμως προαγωγής της διαπολιτισμικότητας, πίστεύω οτι βασικά αυτό πρέπει να γίνεται ομαλά και αβίαστα μέσα στις τάξεις. Αλλωστε τα μαθήματα του υπουργείου μπορεί να έχουν αρκετά αρνητικά αλλά άμα κοιτάξουμε καλύτερα μπορουμε να συνδυάσουμε αυτή την έννοια. ΣΤΗΝ γεωγραφία, στην ιστορία, στα μαθηματικά( πρόσφατα έμαθα οτι στα αλβανικά σχολεία ο τρόπος που κάνουν την κάθετη διαίρεση διαφέρει λίγο απο τον τρόπο που εμείς τον διδάσκουμε) κ.τ.λ

Επίσης ακόμα και στις εθνικές μας εορτές, μπορεί μέσα απο την προώθηση του συναισθηματικού κόσμου του καθένα που ζει αυτές τις δύσκολες στιγμές, να γίνει φανερό οτι ο απλός κόσμος ακόμα και αυτός που ιστορικά είναι ο <<εχθρός >> μας μπορει να σκέφτεται το ίδιο με εμάς.

Άλλη μία δραστηριότητα που στην τάξη που δίδασκα την περυσινή χρονιά είχαμε κάνει και τα σχόλια των παιδιών ήταν πολύ θετικά είναι:

Με αφορμή το κείμενο του ανθολογίου της Ε ΚΑΙ ΣΤ τάξης σχετικά με την καταστροφή της Σ μύρνης , επεξεργαστήκαμε θεατρικά ένα ποιημα  με τίτλο ΜΗ ΜΕ ΦΩΝΑΖΕΙΣ ΞΕΝΟ, γραμμένο από άγνωστο μετανάστη( ΣΧΟΛΕΙΟ ΧΩΡΙΣ ΣΥΝΟΡΑ). Χωρίς να περιγράψω την πορεία της δραστηριότητας απλά θα σας ανφέρω το σχόλιο ενός παιδιού κι εδώ θα κλείσω το e-mail μου.

<<Σήμερα ένιωσα σαν πρόσφυγας>> ( Έλληνας μαθητής), << Σήμερα μάθαμε πως άλλες φορές η ζωή είναι εύκολη και άλλες δύσκολη>> ( Αλβανός μαθητής)

(Επεξεργασμένο από Δέσποινα Παπαδοπούλου - αρχική υποβολή Σάββατο, 26 Νοέμβριος 2011, 11:42 πμ)

Φωτογραφία Ευαγγελία Φατσέα
Απάντηση: Η διαπολιτισμικότητα στο ελληνικό σχολείο
από Ευαγγελία Φατσέα - Friday, 16 December 2011, 11:55 PM
 

Στο σχολείο μου γίνεται καθημερινή προσπάθεια από όλους τους συναδέλφους προκειμένου τα παιδιά να αισθάνονται όσο πιο άνετα γίνεται και να μιλάνε με υπερηφάνεια για τον τόπο καταγωγής τους, τη μητρική τους γλώσσα, καθώς και τα ήθη και έθιμά τους. Αρκετά συχνά γίνονται κάποιες εκδηλώσεις που προάγουν τη διαπολιτισμικότητα και την αγάπη μεταξύ των λαών. Τον περασμένο Ιούνιο, π.χ., κάθε τμήμα είχε φτιάξει ένα "περίπτερο" το οποίο αντιπροσώπευε μια χώρα.  Στο κάθε "περίπτερο" υπήρχε η σημαία της χώρας, κάποιες αντιπροσωπευτικές φωτογραφίες, κάποια χαρακτηριστικά φαγητά, κτλ. Ήταν μια μοναδική εμπειρία που θα την θυμόμαστε όσα χρόνια και αν περάσουν.

Φωτογραφία Λένα Σαμαρά
Απάντηση: Η διαπολιτισμικότητα στο ελληνικό σχολείο
από Λένα Σαμαρά - Wednesday, 14 December 2011, 05:45 PM
 

Φέτος είναι η πρώτη φορά στα εννιά χρόνια που εργάζομαι που οι αλλοδαποί μαθητές μου (όλοι -όχι η πλειοψηφία) δεν έχουν κανένα απολύτως πρόβλημα να προβάλουν τη δική τους ταυτότητα! Ένας πιτσιρικάς, Κύπριος στην καταγωγή, μιλάει για το σπίτι του στο Ριάντ, κάποιος άλλος είναι όλο περηφάνεια για το βιβλίο του που "μιλάει για όλα και είναι γραμμένο στα γεωργικά" , άλλοι ανυπομονούν ενόψη Χριστουγέννων που θα πάνε στη γιαγιά τους στην Αλβανία ,δυο άλλοι στενοχωριούνται γιατί δεν μπορούν να έρθουν οι γιαγιάδες τους από τη Βουλγαρία.  Και αυτές οι συζητήσεις γίνονται αβίαστα, χωρίς να έχω προσπαθήσει να τους κάνω να μιλήσουν για αυτά τα θέματα. Μάλιστα τους ενδιαφέρει πάρα πολύ να μάθουν λέξεις ο ένας στη γλώσσα του άλλου. Και όχι μόνο τους αλλοδαπούς μεταξύ τους. Και όχι βρισιές. Δεν υπάρχει καμία κόντρα και αντιπαλότητα που να αφορά εθνικότητες τουλάχιστον. Πρώτη φορά μου λέει μαθητής μου "Εγώ είμαι Αλβανός", "Εγώ Κύπριος" και οι υπόλοιποι 20 ρωτάνε "Κυρία, πού είναι η Αλβανία, η Κύπρος, ... στο χάρτη;"(είμαστε δευτεράκια, όχι αγεωγράφητοι). Δεν ξέρω πώς και γιατί συμβαίνει αυτό. Απλά το απολαμβάνω και προσπαθώ να μάθω κι εγώ "γεωργικά"...

Φωτογραφία Παπαδόπουλος Ιωάννης
Απάντηση: Η διαπολιτισμικότητα στο ελληνικό σχολείο
από Παπαδόπουλος Ιωάννης - Wednesday, 14 December 2011, 05:56 PM
 

Νομίζω πως γενικότερα πρέπει στο σχολείο να προάγονται οι άλλες γνώσεις, δεξιότητες  και τα ενδιαφέροντα των μαθητών. Αυτό κάνει το σχολείο πιο φιλικό προς τον μαθητή  και τον κάνει να αισθάνεται πιο σεβαστός από το κοινωνικό σύνολο.

Το ίδιο ισχύει και για τους αλλόγλωσσους μαθητές: χρειάζεται να τους δίξουμε ότι μας ενδιαφέρουν οι δικές τους γνώσεις, ενδιαφέροντα, γλώσσα κτλ. Αυτό το ενδιαφέρον μας μπορούμε να το δείξουμε με πολύ απλά πράγματα όπως ανταλλαγή ευχών σε διάφορες γλώσσες τα Χριστούγενα, αναγραφή των ονομάτων των δέντρων -στο περιβαλλοντικό πρότζεκτ του σχολείου- σε όλες τις γλώσσες, διαπολιτισμικά πάρτυ, κτλ...

Φωτογραφία Καραβέργου Βασιλική
Απάντηση: Η διαπολιτισμικότητα στο ελληνικό σχολείο
από Καραβέργου Βασιλική - Wednesday, 14 December 2011, 07:12 PM
 

Το ελληνικό σχολείο είναι ανάγκη να επισημαίνει τις διαπολιτισμικές ομοιότητες και διαφορές, ώστε να είναι ευκολότερη η προσέγγιση και η αποδοχή όλων των μαθητών. Προς αυτή την κατεύθυνση θα βοηθούσε η διοργάνωση κάποιων σχολικών καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων  (θέατρο, τραγούδι) που προάγουν τη διαπολιτισμικότητα και την επικοινωνία. Διαπολιτισμική προσέγγιση μπορούμε να πετύχουμε, αν γνωρίσουμε και  τον τρόπο διατροφής κάθε λαού, αξιοποιώντας διάφορες συνταγές μαγειρικής, αλλά και μέσα από τα παιχνίδια και τα παραμύθια κάθε τόπου

Φωτογραφία Μαρία Κοπίτα
Απάντηση: Η διαπολιτισμικότητα στο ελληνικό σχολείο
από Μαρία Κοπίτα - Thursday, 12 January 2012, 11:21 PM
 

Αρχικά τα παιδιά αυτά θα πρέπει να τα κάνουμε να αισθάνονται καλά,να τα στηρίξουμε ψυχολογικά,ηθικά και ύστερα να προάγουμε τ ις γνώσεις τους.Έμμεσα θα πρέπει να τονίσουμε στα παιδιά ότι έχουν δικαίωμα στη διαφορετικότητα, και οι διδάσκοντες να δείχνουν σεβασμό και κατανόηση.Άρα η ανταλλαγή απόψεων και το ενδιαφέρον των  εκπαιδευτικών να μαθουν από τα παιδιά τα ήθη και έθιμα τους είναι βασικά στοιχεία για την διαπολιτισμική εκπαίδευση.

Φωτογραφία Δεμίρη Αναστασία
Απάντηση: Η διαπολιτισμικότητα στο ελληνικό σχολείο
από Δεμίρη Αναστασία - Thursday, 15 December 2011, 09:19 PM
 

Η ελληνική κοινωνία πιστεύω πως υστερεί ιδιαίτερα στο ζήτημα της υποδοχής και της ένταξης αλλοδαπών στη χώρα μας. Οι μαθητές αυτοί, κρίνονται με ιδιάιτερη επιφυλακτικότητα από το σχολικό περιβάλλον. Η δημιουργία και η λειτουργία λοιπόν  ΤΥ, είναι απολύτως απαραίτητη όσον αφορά την βαθύτρεη προσέγγιση του θέματος. Ωστόσο, αυτό που πιστεύω πως προέχει είναι η υποστήριξη των αλλοδαπών μαθητών από κοινωνικής και ψυχολογικής πλευράς, καθώς η περιθεριοποίηση των παιδιών αυτών αποτελεί σύνηθες φαινόμενο.

Φωτογραφία Κοραντζάνη Μαριλένα
Απάντηση: Η διαπολιτισμικότητα στο ελληνικό σχολείο
από Κοραντζάνη Μαριλένα - Saturday, 17 December 2011, 09:21 PM
 

Στο Γυμνάσιο Λ.Τ. Τήλου έχουμε δημιουργήσει γωνιά με τις μέρες της εβδομάδες και τους μήνες σε όλες τις γλώσσες που μιλιούνται στο σχολείο΄( φαρσί, αλβανικά, βουλγαρικά, ρωσικά, ελληνικά), φτιάξαμε κάρτες ευχών σε όλες τις γλώσσες και αφίσες για διάφορα θέματα που τις έφτιαξαν οι διάφοροι μαθητές ανάλογα με τις προσλαβάνουσές τους..Μετά τις γιορτές θα οργανώσουμε και πάρτυ με διαφορετικά φαγητά από τους διάφορους πολιτισμούς που θα πλαισιώσουν τη βασιλόπιτα, και έπεται συνέχεια...

Φωτογραφία Ευθυμίου Ιωάννα
Απάντηση: Η διαπολιτισμικότητα στο ελληνικό σχολείο
από Ευθυμίου Ιωάννα - Thursday, 29 December 2011, 11:09 AM
 

Χαίρομαι που βλέπω ότι σε κάποια σχολεία αρκετοί συνάδερφοι έχουν προχωρήσει σε δραστηριότητες ή εκδηλώσεις που προωθούν τη διαπολιτισμικότητα. Η δική μου εμπειρία μετά από αρκετά χρόνια διδασκαλίας σε σχολεία με μεγάλα ποσοστά αλλοδαπών (κυρίως Αλβανών μαθητών) είναι ότι δε γνωρίζω τίποτε σχεδόν  για αυτή την τόσο κοντινή χώρα. Δεν έχω γνωρίσει παρά μόνο δύο συναδέλφους  που ενδιαφέρθηκαν  να μάθουν να μιλάνε αλβανικά. Τα περισσότερα προγράμματα και βιβλία  μιλούν για διαπολιτισμικότητα, αλλά η σχέση δεν είναι αμφίδρομη. Συνήθως το κύριο μέλημά τους είναι να μάθουν την όποια χρήση της γλώσσας (ακαδημαϊκή - καθημερινή) οι αλλοδαποί μαθητές, να ενσωματώσουν τις δικές μας πολιτισμικές αξίες, να γνωρίσουν τη δική μας ιστορία κ.ο.κ. με σκοπό να ανταπεξέλθουν στις ανάγκες του σχολείου και της κοινωνίας. Πουθενά δε γίνεται λόγος για τα δικά τους. Κατά τη δική μου εκτίμηση υπάρχει μία κατάχρηση του όρου διαπολιτισμικότητα, αφού υπάρχει "αποκλεισμός" του πολιτιστικού υπόβαθρου του αλλοδαπού μαθητή (εξαιρώ φυσικά τις προσπάθειες κάποιων συναδέλφων όπως οι παραπάνω που διάβασα).

Φωτογραφία Μοσχάνθη Υφαντή
Απάντηση: Η διαπολιτισμικότητα στο ελληνικό σχολείο
από Μοσχάνθη Υφαντή - Saturday, 31 December 2011, 12:51 AM
 

Φέτος περισσότερο από ότι έκανα και παλιά, προσπάθησαμε με διάφορες εκδηλώσεις και δραστηριότητες μέσα στο νηπιαγωγείο να φέρουμε κοντά μας τους γονείς των αλλοδαπών μας παιδιών. Μας δόθηκαν με τη συνάδελφο, λόγω των 3 καινοτόμων προγραμμάτων που κάνουμε και της ευελιξίας του προγράμματος του νηπιαγωγείου, πολλές ευκαιρίες μέχρι τώρα να μπουν όλοι οι γονείς στην τάξη μας. Είτε καλώντας τους να τους κεράσουμε γλυκά που κάναμε με τα παιδιά ή να φτιάξουμε όλοι μαζί παραδοσιακά γλυκά ή φαγητά από τον τόπο τους και να μας μιλήσουν λίγο για αυτόν, φέρνοντάς μας και φωτογραφίες, αντικείμενα και αναμνήσεις τους . Έτσι γνωριζόμαστε όλοι μεταξύ μας παιδιά, εκπαιδευτικοί και γονείς, συνεργαζόμαστε, αποδεχόμαστε ο ένας τον άλλο, γιατί τον ξέρουμε πια και δεν τον φοβόμαστε. Φτιάξαμε όλοι μαζί ορθόδοξοι, καθολικοί, μουσουλμάνοι τα χριστουγεννιάτικα στολίδια μας. Βοηθώντας με ελληνικά, ισπανικά, ιταλικά, αλβανικά, ρουμάνικα και με τα σωτήρια νοήματα, περάσαμε υπέροχα όλοι μας, ακόμα και τα παιδιά και οι γονείς που δε μιλούν καθόλου ελληνικά. Με αφορμή την τελευταία δραστηριότητα, γέμισε η τάξη μας με καλούδια και στολίδια, με συνήθειες, ομοιότητες και διαφορές από πολλές χώρες. Η ικανοποίηση και η χαρά της συνεργασίας ήταν ίδια σε όλους μας.Ήδη έχουμε δώσει ραντεβού τη νέα χρονιά, για την κοπή της πίτας.

Φωτογραφία Κυριακίδου Αλκμήνη
Απάντηση: Η διαπολιτισμικότητα στο ελληνικό σχολείο
από Κυριακίδου Αλκμήνη - Saturday, 31 December 2011, 07:45 PM
 

Διδάσκω στη Θράκη, σε Γυμνάσιο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης στο οποίο η πλειοψηφία των μαθητών είναι ντόπιοι μουσουλμάνοι. Προσωπικά, διαπίστωσα ότι βοηθάει η γνώση της μητρικής γλώσσας των μαθητών. Τους ενθουσιάζει, επίσης, να νιώθουν ότι οι καθηγητές ενδιαφέρονται για στοιχεία ταυτότητας που τους αφορούν, όπως ήθη και έθιμα και αυτό ενισχύει, ενίοτε, το ενδιαφέρον τους για το μάθημα. Αλλά και μεταξύ των παιδιών,συμβαίνει το ίδιο, αυθόρμητα, και σε διάφορες περιστάσεις (όπως στην οργάνωση σχολικών γιορτών). Ίσως ο πιο σημαντικός παράγοντας είναι το καλό κλίμα στο σχολείο, να αισθάνεσαι ενταγμένος στη μαθητική κοινότητα, κάτι που φυσικά είναι το ζητούμενο διαχρονικά και όχι μόνο στα πλαίσια της διαπολιτισμικότητας.Γι' αυτό, λοιπόν,η ανάδειξη της ιδιαίτερης πολιτισμικής ταυτότητας δεν μπορεί να είναι αυτοσκοπός,  ακριβώς όπως, από την άλλη, η επιδίωξη πολιτισμικής αφομοίωσης θεωρείται λανθασμένη. Αυτό που πρέπει να είναι στόχος του διαπολιτισμικού σχολείου είναι ο σεβασμός στην πολιτισμική ταυτότητα του κάθε μαθητή, η γνώση εκ μέρους του εκπαιδευτικού στοιχείων αυτής της ταυτότητας που επηρεάζουν την καθημερινότητά του (και όχι θεωρητικά, ως πληροφορία) αλλά και η συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών, ακόμα και διαφορετικών ειδικοτήτων.

Φωτογραφία Ελένη Σκαλιδοπούλου
Απάντηση: Η διαπολιτισμικότητα στο ελληνικό σχολείο
από Ελένη Σκαλιδοπούλου - Sunday, 8 January 2012, 10:52 AM
 

Για την προαγωγή  της διαπολιτισμικότητας στο νηπιαγωγείο δεν είναι αναγκαίο να σχεδιαστούν πολύπλοκες δραστηριότητες.Φέτος με αφορμή την 28η Οκτωβρίου,την ημέρα της Διακήρυξης των Δικαιωμάτων των Παιδιών και τα Χριστούγεννα είδαμε στο χάρτη τις πατρίδες μας, συζητήσαμε για τον αλληλοσεβασμό, τη συνεργασία και τη φιλία και γράψαμε τις ευχές μας για το νέο έτος σε άλλες γλώσσες. Αρκετά βοηθητική δραστηριότητα αποτελεί και το γεγονός ότι ως  project δουλεύουμε τα συναισθήματα οπότε τα παιδιά εκφράζονται με μεγαλύτερη ελευθερία ,κατανοούν τα συναισθήματά τους και τα συναισθήματα των άλλων και αποδέχονται την διαφορετική εμφάνιση ,γλώσσα και νοοτροπία.

Φωτογραφία Μαρία Κοπίτα
Απάντηση: Η διαπολιτισμικότητα στο ελληνικό σχολείο
από Μαρία Κοπίτα - Friday, 13 January 2012, 12:35 PM
 

Η ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΜΕ ΤΑΞΕΙΣ ΥΠΟΔΟΧΗΣ ΚΑΙ Η ΚΑΤΑΝΝΟΗΣΗ ΤΩΝ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΩΝ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΘΕΜΕΛΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΓΝΩΣΕΩΝ. ΤΕΛΟΣ,ΠΑΝΤΑ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟΝΙΖΕΤΑΙ ΟΤΙ ΟΛΟΙ ΕΧΟΥΜΕ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗΝ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ.

Φωτογραφία κοκκίνου Βάια
Απάντηση: Η διαπολιτισμικότητα στο ελληνικό σχολείο
από κοκκίνου Βάια - Sunday, 15 January 2012, 08:32 PM
 

Η διαπολιτισμική εκπαίδευση προωθεί την ομαλή ένταξη μαθητών με διαφορετική εθνική και πολιτισμική προέλευση τόσο μέσα στο σχολείο όσο και μέσα στο κοινωνικό σύστημα. Στο αναλυτικό πρόγραμμα θα πρέπει να ενσωματωθεί η πολιτισμική διαφορά, ενώ η διαπολιτισμική εκπαίδευση θα πρέπει να  αποτελέσει το μέσο που αποβλέπει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων και συμπεριφορών οι οποίες είναι απαραίτητες προκειμένου να επιτευχθεί η αποτελεσματική αλληλεπίδραση  μέσα σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία. Η διαπολιτισμική εκπαίδευση θα πρέπει να προετοιμάσει τους μαθητές ως πολίτες μιας πολυπολιτισμικής κοινωνίας ενισχύοντας τον αμοιβαίο σεβασμό και την αποδοχή της διαφορετικότητας. Επίσης να ενθαρρύνει την πολυγλωσσία  και την πολυμορφία,  να προωθήσει συμπεριφορές που ευνοούν την αρμονία ανάμεσα στις διαφορετικές ομάδες. Φέτος διδάσκω για πρώτη φορά και  μάλιστα έχω αναλάβει τάξη υποδοχής, πιστεύω  οτι το σχολείο θα πρέπει να προάγει τη διαπολιτισμική εκπαίδευση με  τη συνεργασία και άλλων φορέων, όπως στελεχών εκπαίδευσης και εκπαιδευτικών, επιστημόνων και γονέων. Πρώτα απ' όλα ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να διαμορφώσει το κατάλληλο παιδαγωγικό κλίμα μέσα στην τάξη και στο σχολείο αλλά και να υιοθετήσει τις κατάλληλες στρατηγικές διδασκαλίας, ώστε οι αλλόγλωσσοι μαθητές να μην αισθάνονται οτι υστερούν ή οτι βρίσκονται σε μειονεκτική θέση λόγω της γλωσσικής και πολιτισμικής τους διαφοράς. Ακόμη εξίσου σημαντική είναι και η συχνή επικοινωνία και συνεργασία με τους γονείς των μαθητών, έτσι δίνεται η ευκαιρία να διατυπωθούν  προβληματισμοί,  απόψεις,ανησυχίες και από τις δυο πλευρές. Επίσης ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να επιδιώξει τη συνεργασία με επιστήμονες που έχουν τη σχετική ειδίκευση για να ενημερώνεται, να εμπλουτίζει τις γνώσεις και τις πρακτικές του όσον αφορά τη διαπολιτισμική εκπαίδευση.