Ομήρου Ιλιάδα, Α 106-306:Η φιλονικία Αγαμέμνονα και Αχιλλέα
Στην εργασία που ακολουθεί, στο μάθημα των αρχαίων ελληνικών από μετάφραση της Β΄Γυμνασίου (Ιλιάδα), προσεγγίζεται η ενότητα με θέμα τη σύγκρουση των δύο ισχυρών αρχηγών, του Αγαμέμνονα και του Αχιλλέα. Η ενότητα εξετάζεται τόσο από το σχολικό εγχειρίδιο, αλλά παράλληλα προσφέρεται στους μαθητές και ένας πιο απλοποιημένος διάλογος. Για τον εμπλουτισμό του μαθήματος επιστρατεύονται εικόνες και ντοκιμαντέρ από το διαδίκτυο, τα οποία παρουσιάζουμε στους μαθητές καλώντας τους να τα επεξεργαστούν. Ο σκοπός της δραστηριότητας είναι να οδηγήσει τους μαθητές στην κατανόηση του κειμένου, αλλά και να τους βοηθήσει να δουν τον πολιτισμό, τους ήρωες και τις αξίες τους τόσο συγχρονικά όσο και διαχρονικά και να τους κάνει να τα μεταφέρουν στη σύγχρονη εποχή. Επίσης η εργασία στοχεύει στο να οξύνει την ικανότητα των μαθητών να χαρακτηρίζουν και να αξιολογούν πρόσωπα και καταστάσεις, να μπαίνουν στη θέση των προσώπων και να επιχειρηματολογούν υπέρ ή εναντίον τους.
Β' Γυμνασίου
Ηλικιακή Ομάδα: 13-15
Διάστημα Εφαρμογής: 2 διδακτικές ώρες, Δεκέμβριος 2011
Ελληνική Γλώσσα
Λεξιλόγιο, Προφορά
Αίθουσα με υπολογιστή και βιντεοπροτζέκτορα και σύνδεση με διαδίκτυο.
Ομαδική, Ανά Ζεύγη
Οι προηγούμενες ενότητες –η εξιστόρηση της «μήνιδος» του Αχιλλέα.
Καθημερινή επικοινωνία, Άνθρωποι: περιγραφές/χαρακτήρες
- Να κατανοήσουν το κείμενο και ταυτόχρονα να βελτιώσουν τις στρατηγικές κατανόησης γραπτού λόγου
- Να μπουν στην ψυχολογία των ηρώων και ει δυνατόν να μπουν στη θέση τους (ενσυναίσθηση)
- Να οξύνουν την ικανότητά τους στο χαρακτηρισμό ανθρώπων
- Να αναπτύξουν μεταξύ τους καλύτερη συνεργασία
- Να βελτιώσουν τον προφορικό λόγο
- Να συνδέσουν το παρελθόν με το σήμερα και να συνειδητοποιήσουν τη διαχρονικότητα του ομηρικού έπους
- Να μαθαίνουν, να αντλούν πληροφορίες μέσα από πληθώρα πηγών και ερεθισμάτων (εμπλουτισμένη διδασκαλία)
Κατανόηση προφορικού λόγου, Κατανόηση γραπτού λόγου, Παραγωγή προφορικού λόγου, Παραγωγή γραπτού λόγου
Ικανότητα για διατύπωση και λύση προβλημάτων
Συνεργασία, Πολιτισμική Επίγνωση
- Να κατανοήσουν τις τεχνικές του αφηγητή
- Να μάθουν λέξεις που περιγράφουν ανθρώπους εσωτερικά και εξωτερικά
- Να μπορούν να επιχειρηματολογούν
- Να ασκηθούν στην παρατήρηση και στη σύγκριση (στην προκειμένη περίπτωση με αφορμή καλλιτεχνικά έργα)
Κάποιοι από τους στόχους είναι βραχυπρόθεσμοι και η επίτευξή τους μπορεί να αποτιμηθεί άμεσα με έλεγχο της επίδοσης μέσα στην τάξη ή έλεγχο των εργασιών των μαθητών ή με μία γραπτή δοκιμασία που μπορούμε να δώσουμε στους μαθητές.Κάποιοι άλλοι στόχοι (όπως η άσκηση στη συνεργασία) δεν μπορούν να ελεγχθούν άμεσα, αλλά είναι μακροπρόθεσμοι και τα αποτελέσματά τους λειτουργούν αθροιστικά καθώς προστίθενται στο σύνολο της κοινωνικής εμπειρίας του κάθε μαθητή.