"Δειγματική Διδασκαλία: Η αξιοποίηση του παραμυθιού για τη διδασκαλία αφηγηματικών τεχνικών και της σημασιολογικής διάκρισης Αορίστου-Παρατατικού"
Σκοπός της παρούσας δειγματικής διδασκαλίας
ήταν: α) η εκμάθηση των δομικών συστατικών ενός παραμυθιού (τίτλος, ήρωες,
επεισόδια), β) η εμπέδωση της σημασιολογικής διάκρισης μεταξύ συνοπτικού και μη
συνοπτικού στο παρελθόν (Αόριστος - Παρατατικός), γ) η γραπτή παραγωγή
φανταστικής ιστορίας με χρήση παρελθοντικών χρόνων και σχετικών χρονικών
επιρρημάτων. Περιέχονται ποικίλες δραστηριότητες: δομημένων εισερχομένων, καταιγισμού
ιδεών, απλής επιλογής, που μπορούν αξιοποιηθούν για ομαδική εργασία ή εργασία ανά
ζεύγη. «Ο ψεύτης Βοσκός» του Αισώπου είναι το παραμύθι που αξιοποιήθηκε για τη
διδασκαλία των δομικών μερών του παραμυθιού και συγκεκριμένα η προφορική αφήγηση
που βρίσκεται αναρτημένη στην ηλεκτρονική διεύθυνση: https://www.youtube.com/watch?v=DmL4BHVUFuI
Είδος Yλικού:
Δραστηριότητα
Εκτιμώμενη Διάρκεια:
3-4 διδακτικές ώρες (Δ.Ω.)
Επίπεδο Γλωσσομάθειας της Ελληνικής:
Β1, Β2
Βαθμίδες Εκπαίδευσης:
Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια
Τάξεις:
Δ' Δημοτικού, Ε' Δημοτικού, ΣΤ' Δημοτικού, Α' Γυμνασίου
Ηλικιακή Ομάδα: 10-12, 13-15
Διάστημα Εφαρμογής: Απρίλιος 2013
Δ' Δημοτικού, Ε' Δημοτικού, ΣΤ' Δημοτικού, Α' Γυμνασίου
Ηλικιακή Ομάδα: 10-12, 13-15
Διάστημα Εφαρμογής: Απρίλιος 2013
Γνωστικά Πεδία:
Ελληνική Γλώσσα
Ελληνική Γλώσσα
Επικοινωνιακή Περίσταση:
Αφήγηση παραμυθιού
Αφήγηση παραμυθιού
Γλωσσική Διδασκαλία:
Μορφοσύνταξη, Λεξιλόγιο
Μορφοσύνταξη, Λεξιλόγιο
Τεχνικές ή άλλες απαιτήσεις:
προτζέκτορας, υπολογιστής, σύνδεση με διαδίκτυο
προτζέκτορας, υπολογιστής, σύνδεση με διαδίκτυο
Απαιτούμενα διδακτικά μέσα/υλικά:
Φύλλο εργασίας, προτζέκτορας, υπολογιστής
Φύλλο εργασίας, προτζέκτορας, υπολογιστής
Οργάνωση Τάξης:
Ατομική, Ομαδική, Ανά Ζεύγη
Ατομική, Ομαδική, Ανά Ζεύγη
Προαπαιτούμενες Γνώσεις:
Ο σχηματισμός του συνοπτικού και του μη συνοπτικού τύπου στο παρελθόν (Αόριστος και Παρατατικός) σε Ενεργητική και Παθητική Φωνή
Ο σχηματισμός του συνοπτικού και του μη συνοπτικού τύπου στο παρελθόν (Αόριστος και Παρατατικός) σε Ενεργητική και Παθητική Φωνή
Λέξεις Κλειδιά:
παραμύθι
παραμύθι
Γενικοί στόχοι:
Η κατανόηση και η εμπέδωση των βασικών δομικών συστατικών του παραμυθιού μέσω της διαγραμματικής τους παρουσίασης. Η χρήση των δομικών συστατικών στη γραπτή παραγωγή ενός παραμυθιού. Η εμπέδωση της διάκρισης συνοπτικό – μη συνοπτικό στο παρελθόν.
Η κατανόηση και η εμπέδωση των βασικών δομικών συστατικών του παραμυθιού μέσω της διαγραμματικής τους παρουσίασης. Η χρήση των δομικών συστατικών στη γραπτή παραγωγή ενός παραμυθιού. Η εμπέδωση της διάκρισης συνοπτικό – μη συνοπτικό στο παρελθόν.
Γλωσσικές Ικανότητες – Δεξιότητες:
Κατανόηση προφορικού λόγου, Κατανόηση γραπτού λόγου, Παραγωγή προφορικού λόγου, Παραγωγή γραπτού λόγου, Επικοινωνιακή καταλληλότητα
Κατανόηση προφορικού λόγου, Κατανόηση γραπτού λόγου, Παραγωγή προφορικού λόγου, Παραγωγή γραπτού λόγου, Επικοινωνιακή καταλληλότητα
Ικανότητες για Συμμετοχή και Δράση στην Κοινωνία:
Συνεργασία, Αλληλεπίδραση και Επικοινωνία
Συνεργασία, Αλληλεπίδραση και Επικοινωνία
Δομικοί Στόχοι :
Να εμπεδώσουν τη χρήση και τη σημασιολογική διαφορά των παρελθοντικών χρόνων: αορίστου και παρατατικού. Να συγγράψουν το δικό τους παραμύθι, όπου θα χρησιμοποιήσουν τις δύο παρελθοντικές όψεις (αόριστος & παρατατικός) σε συνδυασμό με συγκεκριμένα επιρρηματικά στοιχεία.
Να εμπεδώσουν τη χρήση και τη σημασιολογική διαφορά των παρελθοντικών χρόνων: αορίστου και παρατατικού. Να συγγράψουν το δικό τους παραμύθι, όπου θα χρησιμοποιήσουν τις δύο παρελθοντικές όψεις (αόριστος & παρατατικός) σε συνδυασμό με συγκεκριμένα επιρρηματικά στοιχεία.
Λεξιλογικοί Στόχοι:
Η εκμάθηση επιρρημάτων που δηλώνουν χρόνο
Η εκμάθηση επιρρημάτων που δηλώνουν χρόνο
Λειτουργικοί Στόχοι:
Η κατανόηση αφηγηματικού κειμένου. Η αφήγηση και η αναδιήγηση ενός παραμυθιού.
Η κατανόηση αφηγηματικού κειμένου. Η αφήγηση και η αναδιήγηση ενός παραμυθιού.
Δημιουργήθηκε στις 21/10/2014 13:21 από τον Ειρήνη Κανελλοπούλου (Δημοτικό Σχολείο Συκαμίνου Ωρωπού)