«Ονομαστική vs Αιτιατική»

Πρόκειται για άσκηση κατευθυνόμενης παραγωγής προτάσεων που αποσκοπεί στο να αντιληφθούν οι μαθητές τη βασική συντακτική λειτουργία της αιτιατικής πτώσης (αντικείμενο) σε αντιπαραβολή με τη χρήση της ονομαστικής (υποκείμενο). Ενδεικτικά, δίνεται στους μαθητές η πρόταση «Ο Γιώργος κυνηγάει τον Τάσο» και οι μαθητές καλούνται να ρωτήσουν για το υποκείμενο και το αντικείμενο της πρότασης, χρησιμοποιώντας τις ερωτηματικές αντωνυμίες «ποιος» και «ποιον» αντίστοιχα, δηλαδή καλούνται να παραγάγουν τις εξής ερωτήσεις και απαντήσεις. –Ποιος κυνηγάει τον Τάσο; –Ο Γιώργος. –Ποιον κυνηγάει ο Γιώργος; –Τον Τάσο.
Είδος Yλικού: Φύλλο Εργασίας

Επίπεδο Γλωσσομάθειας της Ελληνικής: Α1
Βαθμίδες Εκπαίδευσης: Πρωτοβάθμια

Τάξεις:
Α' Δημοτικού, Β' Δημοτικού
Γνωστικά Πεδία:
Ελληνική Γλώσσα
Γλωσσική Διδασκαλία:
Μορφοσύνταξη
Τεχνικές ή άλλες απαιτήσεις:
Πίνακας
Απαιτούμενα διδακτικά μέσα/υλικά:
Φύλλο Εργασίας
Οργάνωση Τάξης:
Ατομική
Προαπαιτούμενες Γνώσεις:
Η Ονομαστική και η Αιτιατική στις βασικές κατηγορίες αρσενικών και θηλυκών ουσιαστικών (-ος, -ας, -ης και -α, -η).
Ο Ενεστώτας των ρημάτων της Α συζυγίας.
Λέξεις Κλειδιά:
Καθημερινή επικοινωνία
Γενικοί στόχοι:
Η κατανόηση των βασικών λειτουργιών που επιτελεί η ονομαστική και αιτιατική (υποκείμενο και αντικείμενο αντίστοιχα). 
Γλωσσικές Ικανότητες – Δεξιότητες:
Κατανόηση γραπτού λόγου, Παραγωγή γραπτού λόγου
Δομικοί Στόχοι :
Η αντιπαραβολή και η σύνδεση της μορφολογίας της ονομαστικής και της αιτιατικής με τη λειτουργία που επιτελούν στην πρόταση (υποκείμενο και αντικείμενο).
Λεξιλογικοί Στόχοι:
...
Λειτουργικοί Στόχοι:
Η κατανόηση των βασικών λειτουργιών τους και κατ'  επέκταση η ορθή χρήση της ονομαστικής ως υποκειμένου και της αιτιατικής ως αντικειμένου.
Δημιουργήθηκε στις 01/03/2014 11:14 από τον Ειρήνη Κανελλοπούλου (2ο Γυμνάσιο Λαυρίου, Δημοτικό Συκαμίνου Ωρωπού)