Οι πύργοι της Μάνης_Εστίαση στον Τύπο
Πρόκειται για μια δραστηριότητα που οργανώνεται στο πλαίσιο του διδακτικού μοντέλου "Εστίαση στον Τύπο" (ΕΤ). Οι δραστηριότητες ΕΤ επιδιώκουν την εξοικείωση με συγκεκριμένους τύπους-στόχους, αλλά όχι τη συστηματική παραγωγή τους. Στην προκειμένη περίπτωση, στο κείμενο της περιγραφής οι καταλήξεις των επιθέτων και των ουσιαστικών παρουσιάζονται με κόκκινο χρώμα. Με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζεται η εστίαση της προσοχής των μαθητών στις συγκεκριμένες καταλήξεις. Η δραστηριότητα συνοδεύεται από εικόνες στις οποίες είναι κυκλωμένα συγκεκριμένα αντικείμενα αναφοράς. Με ερωτήσεις του τύπου "Τι...βλέπεις; 'η τι...είναι;" επιτυγχάνεται ο σχηματισμός δομών συμφωνίας επιθέτου-ουσιαστικού, σε ονομαστική και αιτιατική.
Β' Γυμνασίου, Γ' Γυμνασίου
Ελληνική Γλώσσα, Γεωγραφία
Μορφοσύνταξη
Εικόνες
Επίθετα σε -ος/-η/-ο, -ος/-α/-ο, -ης/-ης/-ες, -ύς/-ιά/-ύ
Ταξίδια
1. Nα κατανοήσουν το ρόλο του επιθέτου τόσο ως επικοινωνιακού εργαλείου περιγραφής όσο και ως στοιχείου που συμπληρώνει το ουσιαστικό.
2. Να κατανοήσουν τη συμφωνία ως φαινόμενο που συνδέεται με το επίθετο.
Κατανόηση γραπτού λόγου, Παραγωγή προφορικού λόγου, Παραγωγή γραπτού λόγου
1. Δομές όπου η γραμματική συμφωνία συνοδεύεται από μορφολογική σύμπτωση (έξυπνος άνθρωπος, καλούς βαθμούς).
2. Ποικιλομορφία σχηματισμού του θηλυκού σε -α/-η.
3. Δομές όπου η γραμματική συμφωνία δεν συνοδεύεται από μορφολογική ταυτότητα: περίεργη οικογένεια.
Θεματικό λεξιλόγιο σχετικό με τόπους, ταξίδια.
Εξοικείωση με συγκεκριμένους
τύπους-στόχους.
Διασύνδεση μορφής-σημασίας.
Διαμόρφωση επικοινωνιακού πλαισίου αναγνωρίζοντας στους μαθητές τη δυνατότητα
να διατυπώσουν τη γνώμη τους.