" Η διδασκαλία του Ενεστώτα Ενεργητικής Φωνής"

Κατά τη διαδικασία κατανόησης και παραγωγής τόσο προφορικού όσο και γραπτού λόγου, οι μαθητές καλούνται να κατανοήσουν από τη μία και να χρησιμοποιήσουν, από την άλλη, τη γλώσσα, προκειμένου να εκφράσουν σκέψεις, συναισθήματα, βιώματα, πληροφορίες που σχετίζονται με τα γνωστικά αντικείμενα που διδάσκονται στο σχολείο κ.ο.κ. Σε αυτό το πλαίσιο, η λειτουργία και η χρήση των ρημάτων είναι σημαντική και αποκτά ιδιαίτερη σημασία στο λόγο. Το παρόν σχέδιο μαθήματος αποτελεί μία διδακτική πρόταση για την εκμάθηση του Ενεστώτα Ενεργητικής Φωνής και κατ’ επέκταση των μορφολογικών τύπων των ρημάτων της α΄ και β΄ συζυγίας της Ενεργητικής Φωνής καθώς και των συνηρημένων ρημάτων (καίω, φταίω κ.ο.κ.). Οι μαθητές έρχονται σε επαφή με τη χρήση και τη λειτουργία του μέσα από δραστηριότητες επικοινωνιακού, κυρίως, περιεχομένου. Επιπλέον, μαθαίνουν την κλίση του βοηθητικού ρήματος «είμαι» στον εν λόγω χρόνο. 

Είδος Yλικού: Σχέδιο Μαθήματος
Εκτιμώμενη Διάρκεια: 1 (Δ.Ω.)

Επίπεδο Γλωσσομάθειας της Ελληνικής: Α2
Βαθμίδες Εκπαίδευσης: Πρωτοβάθμια

Τάξεις:
Β' Δημοτικού, Γ' Δημοτικού

Ηλικιακή Ομάδα: 7-9
Γνωστικά Πεδία:
Ελληνική Γλώσσα
Επικοινωνιακή Περίσταση:
Σχολικοί κανόνες – περιγραφή.
Γλωσσική Διδασκαλία:
Μορφοσύνταξη
Τεχνικές ή άλλες απαιτήσεις:
  •  Η/Υ
Απαιτούμενα διδακτικά μέσα/υλικά:


  • φύλλα εργασίας
  • χαρτόνι
  • μπογιές
Οργάνωση Τάξης:
Ατομική, Ομαδική, Ανά Ζεύγη
Προαπαιτούμενες Γνώσεις:
Οι μαθητές να έχουν διδαχτεί τη λειτουργία του ρήματος σε μια πρόταση.
Λέξεις Κλειδιά:
Καθημερινή ρουτίνα, Σχολικό περιβάλλον/Εκπαίδευση
Γενικοί στόχοι:
  • Οι μαθητές να μπορούν να αναγνωρίσουν τους ενεστωτικούς τύπους και να κατανοήσουν τη λειτουργία του Ενεστώτα.

Γλωσσικές Ικανότητες – Δεξιότητες:
Κατανόηση προφορικού λόγου, Κατανόηση γραπτού λόγου, Παραγωγή προφορικού λόγου, Παραγωγή γραπτού λόγου
Επιστημονικός Εγγραμματισμός:
Κοινωνικές Επιστήμες
Ικανότητες για Συμμετοχή και Δράση στην Κοινωνία:
Συνεργασία, Αλληλεπίδραση και Επικοινωνία
Δομικοί Στόχοι :
  • Οι μαθητές να μπορούν να σχηματίζουν τύπους του Ενεστώτα σε όλα τα ρηματικά πρόσωπα για τα ρήματα α΄και β΄συζυγίας, χρησιμοποιώντας τις κατάλληλες καταλήξεις ανάλογα με τη συζυγία στην οποία ανήκει το κάθε ρήμα.
  • Οι μαθητές να μπορούν να σχηματίζουν τύπους του Ενεστώτα σε όλα τα ρηματικά πρόσωπα για τα συνηρημένα ρήματα (καίω, φταίω, λέω, κ.τ.λ.)
  • Οι μαθητές να εστιάσουν ιδιαίτερα στις αντωνυμίες Αυτή και Αυτοί  (ίδιος ακουστικός τύπος αλλά διαφορά στο γραπτό λόγο) και να προσέξουν πώς αλλάζει ο τύπος του ρήματος που τα συνοδεύει κάθε φορά.
  • Οι μαθητές να μπορούν να περιγράφουν χρησιμοποιώντας σωστά το ρηματικό τύπο μία τυπική σχολική μέρα.
  • Οι μαθητές να είναι σε θέση να περιγράφουν τι συμβαίνει τη στιγμή που μιλάνε σε μία αφίσα.
Λεξιλογικοί Στόχοι:
  •   Οι μαθητές να γνωρίσουν τους τύπους του βοηθητικού ρήματος «είμαι» στον Ενεστώτα.
  •    Οι μαθητές να γνωρίσουν τους τύπους της προσωπικής αντωνυμίας «εγώ».
Λειτουργικοί Στόχοι:
  • Οι μαθητές να βλέπουν μία αφίσα και να κατανοούν το περιεχόμενό της.
  • Οι μαθητές να κατασκευάζουν μία αφίσα για τους κανόνες της τάξης τους.
Άλλοι Στόχοι

Προγραμματισμός για την αποτίμηση της επίτευξης των στόχων που τίθενται στην Τ.Υ.

Οι μαθητές καλούνται να παράγουν γραπτό κείμενο στο οποίο θα περιγράφουν μία τυπική μέρα στο σπίτι τους μετά το σχολείο.

Οι μαθητές καλούνται να φτιάξουν μία αφίσα με τους σχολικούς κανόνες που θα ισχύουν για τη δικής τους τάξη.

Δημιουργήθηκε στις 15/05/2013 13:19 από τον Ουρανία Μήλιου (Α.Π.Θ.)