" Η διδασκαλία του Ενεστώτα Ενεργητικής Φωνής"
Κατά τη διαδικασία κατανόησης και παραγωγής τόσο προφορικού όσο και γραπτού λόγου, οι μαθητές καλούνται να κατανοήσουν από τη μία και να χρησιμοποιήσουν, από την άλλη, τη γλώσσα, προκειμένου να εκφράσουν σκέψεις, συναισθήματα, βιώματα, πληροφορίες που σχετίζονται με τα γνωστικά αντικείμενα που διδάσκονται στο σχολείο κ.ο.κ. Σε αυτό το πλαίσιο, η λειτουργία και η χρήση των ρημάτων είναι σημαντική και αποκτά ιδιαίτερη σημασία στο λόγο. Το παρόν σχέδιο μαθήματος αποτελεί μία διδακτική πρόταση για την εκμάθηση του Ενεστώτα Ενεργητικής Φωνής και κατ’ επέκταση των μορφολογικών τύπων των ρημάτων της α΄ και β΄ συζυγίας της Ενεργητικής Φωνής καθώς και των συνηρημένων ρημάτων (καίω, φταίω κ.ο.κ.). Οι μαθητές έρχονται σε επαφή με τη χρήση και τη λειτουργία του μέσα από δραστηριότητες επικοινωνιακού, κυρίως, περιεχομένου. Επιπλέον, μαθαίνουν την κλίση του βοηθητικού ρήματος «είμαι» στον εν λόγω χρόνο.
Β' Δημοτικού, Γ' Δημοτικού
Ηλικιακή Ομάδα: 7-9
Ελληνική Γλώσσα
Σχολικοί κανόνες – περιγραφή.
Μορφοσύνταξη
- Η/Υ
- φύλλα εργασίας
- χαρτόνι
- μπογιές
Ατομική, Ομαδική, Ανά Ζεύγη
Οι μαθητές να έχουν διδαχτεί τη λειτουργία του ρήματος σε μια πρόταση.
Καθημερινή ρουτίνα, Σχολικό περιβάλλον/Εκπαίδευση
-
Οι μαθητές να μπορούν να αναγνωρίσουν τους ενεστωτικούς τύπους και να κατανοήσουν τη λειτουργία του Ενεστώτα.
Κατανόηση προφορικού λόγου, Κατανόηση γραπτού λόγου, Παραγωγή προφορικού λόγου, Παραγωγή γραπτού λόγου
Κοινωνικές Επιστήμες
Συνεργασία, Αλληλεπίδραση και Επικοινωνία
- Οι μαθητές να μπορούν να σχηματίζουν τύπους του Ενεστώτα σε όλα τα ρηματικά πρόσωπα για τα ρήματα α΄και β΄συζυγίας, χρησιμοποιώντας τις κατάλληλες καταλήξεις ανάλογα με τη συζυγία στην οποία ανήκει το κάθε ρήμα.
- Οι μαθητές να μπορούν να σχηματίζουν τύπους του Ενεστώτα σε όλα τα ρηματικά πρόσωπα για τα συνηρημένα ρήματα (καίω, φταίω, λέω, κ.τ.λ.)
- Οι μαθητές να εστιάσουν ιδιαίτερα στις αντωνυμίες Αυτή και Αυτοί (ίδιος ακουστικός τύπος αλλά διαφορά στο γραπτό λόγο) και να προσέξουν πώς αλλάζει ο τύπος του ρήματος που τα συνοδεύει κάθε φορά.
- Οι μαθητές να μπορούν να περιγράφουν χρησιμοποιώντας σωστά το ρηματικό τύπο μία τυπική σχολική μέρα.
- Οι μαθητές να είναι σε θέση να περιγράφουν τι συμβαίνει τη στιγμή που μιλάνε σε μία αφίσα.
- Οι μαθητές να γνωρίσουν τους τύπους του βοηθητικού ρήματος «είμαι» στον Ενεστώτα.
- Οι μαθητές να γνωρίσουν τους τύπους της προσωπικής αντωνυμίας «εγώ».
- Οι μαθητές να βλέπουν μία αφίσα και να κατανοούν το περιεχόμενό της.
- Οι μαθητές να κατασκευάζουν μία αφίσα για τους κανόνες της τάξης τους.
Οι μαθητές καλούνται να παράγουν γραπτό κείμενο στο οποίο θα περιγράφουν μία τυπική μέρα στο σπίτι τους μετά το σχολείο.
Οι μαθητές καλούνται να φτιάξουν μία αφίσα με τους σχολικούς κανόνες που θα ισχύουν για τη δικής τους τάξη.