Επιρρήματα σε –α και προσανατολισμός στο χώρο.

Η δραστηριότητα αυτή έχει ως  στόχο τη διδασκαλία των επιρρημάτων. Στη συγκεκριμένη δραστηριότητα δίδεται βαρύτητα στα τοπικά επιρρήματα και δευτερευόντως στα χρονικά, τα τοπικά και τα ποσοτικά επιρρήματα. Γίνεται αναφορά κυρίως στα επιρρήματα με κατάληξη «–α». Το επίρρημα παρουσιάζεται ως συμπλήρωμα-δείκτης που μας δίνει ορισμένου τύπου πληροφορίες για το ρήμα και δεν αποσπάται έτσι από τη λειτουργικότητά του στην προτασιακή δομή, ενώ διευκρινίζεται ότι η παρουσία του δεν είναι απαραίτητη για την κατανόηση της πρότασης, δηλαδή ότι προσθέτει και δεν «αφαιρεί» νοηματικά ως μέρος του λόγου. Ο διδακτικός αυτός στόχος επιτελείται μέσα από την ένταξή του σε κειμενικά είδη, όπως η  περιγραφή-οδηγίες. Αξιοποιούνται οι γλωσσοδιδακτικές προσεγγίσεις της Εστίασης στον Τύπο και του Γλωσσικού Εισερχομένου, οι οποίες θεωρούνται ως πλέον κατάλληλες για τη διδασκαλία της δεύτερης/ξένης γλώσσας. Ο πυρήνας των προσεγγίσεων αυτών είναι η έμφαση στο περιεχόμενο και, παράλληλα, η υπόρητη, αλλά εστιασμένη διδασκαλία της γραμματικής. Περιέχεται επίσης ένα Δικτόλωσσο, μια δραστηριότητα δηλαδή που ωθεί τους μαθητές στη διαπραγμάτευση του γραμματικού φαινομένου που μας ενδιαφέρει, μέσα από την προσπάθειά τους να ανασυνθέσουν ένα κείμενο και ασκήσεις κλειστού τύπου που συμβάλλουν στον έλεγχο της εμπέδωσης του φαινομένου από τους μαθητές. Επίσης, συμπεριλαμβάνονται ερωτήσεις με τη μορφή αινίγματος και άλλες που στόχο έχουν την εξάσκηση της λογικής του μαθητή αλλά και τη διεύρυνση των ικανοτήτων προσανατολισμού του στο χώρο. Ο προσανατολισμός στο χώρο συνδυάζεται με την κυκλοφοριακή αγωγή που βοηθά το παιδί να αντεπεξέλθει με ασφάλεια σε ανάγκες και περιστάσεις της καθημερινής ζωής. Το θεματικό πλαίσιο «Προσανατολισμός στο χώρο» δίνει αφορμές για συζήτηση με διαπολιτισμικό υπόστρωμα αλλά και για παιχνίδι! 
Είδος Yλικού: Δραστηριότητα
Εκτιμώμενη Διάρκεια: 4 δ.ω. (Δ.Ω.)

Επίπεδο Γλωσσομάθειας της Ελληνικής: Α2, Β1
Βαθμίδες Εκπαίδευσης: Πρωτοβάθμια

Τάξεις:
Γ' Δημοτικού, Δ' Δημοτικού, Ε' Δημοτικού, ΣΤ' Δημοτικού

Ηλικιακή Ομάδα: 7-9, 10-12

Διάστημα Εφαρμογής: Μάρτιος 2013
Γνωστικά Πεδία:
Ελληνική Γλώσσα, Γεωγραφία
Επικοινωνιακή Περίσταση:
περιγραφή-οδηγίες
Γλωσσική Διδασκαλία:
Μορφοσύνταξη, Λεξιλόγιο
Τεχνικές ή άλλες απαιτήσεις:
Υπολογιστής, προβολέας
Απαιτούμενα διδακτικά μέσα/υλικά:
Έγχρωμες φωτοτυπίες της παρουσίασης για τους μαθητές, μαντήλι, γομολάστιχα
Οργάνωση Τάξης:
Ομαδική, Ανά Ζεύγη
Προαπαιτούμενες Γνώσεις:
Ικανότητα παραγωγής και κατανόησης απλών κειμένων και κατανόηση της  διαφορετικής λειτουργικότητας που κατέχει στο λόγο το ρήμα σε σχέση με τους υπόλοιπους όρους μιας πρότασης.

Αναφορές στη Μητρική Γλώσσα:
Αλβανική, Ρουμανική, Βουλγαρική
Λέξεις Κλειδιά:
Καθημερινή επικοινωνία, Καθημερινή ρουτίνα, Ο τόπος όπου ζω/Η πόλη/Το χωριό, Μέσα μεταφοράς
Γενικοί στόχοι:
Η δραστηριότητα αυτή έχει ως  στόχο τη διδασκαλία των επιρρημάτων. Στη συγκεκριμένη δραστηριότητα δίδεται βαρύτητα στα τοπικά επιρρήματα και δευτερευόντως στα χρονικά, τα τοπικά και τα ποσοτικά επιρρήματα. Γίνεται αναφορά κυρίως στα επιρρήματα με κατάληξη «–α». Το επίρρημα παρουσιάζεται ως συμπλήρωμα-δείκτης που μας δίνει ορισμένου τύπου πληροφορίες για το ρήμα και δεν αποσπάται έτσι από τη λειτουργικότητά του στην προτασιακή δομή, ενώ διευκρινίζεται ότι η παρουσία του δεν είναι απαραίτητη για την κατανόηση της πρότασης, δηλαδή ότι προσθέτει και δεν «αφαιρεί» νοηματικά ως μέρος του λόγου. Ο διδακτικός αυτός στόχος επιτελείται μέσα από την ένταξή του σε κειμενικά είδη, όπως η  περιγραφή-οδηγίες. Αξιοποιούνται οι γλωσσοδιδακτικές προσεγγίσεις της Εστίασης στον Τύπο και του Γλωσσικού Εισερχομένου, οι οποίες θεωρούνται ως πλέον κατάλληλες για τη διδασκαλία της δεύτερης/ξένης γλώσσας. Ο πυρήνας των προσεγγίσεων αυτών είναι η έμφαση στο περιεχόμενο και, παράλληλα, η υπόρητη, αλλά εστιασμένη διδασκαλία της γραμματικής. Περιέχεται επίσης ένα Δικτόλωσσο, μια δραστηριότητα δηλαδή που ωθεί τους μαθητές στη διαπραγμάτευση του γραμματικού φαινομένου που μας ενδιαφέρει, μέσα από την προσπάθειά τους να ανασυνθέσουν ένα κείμενο και ασκήσεις κλειστού τύπου που συμβάλλουν στον έλεγχο της εμπέδωσης του φαινομένου από τους μαθητές. Επίσης, συμπεριλαμβάνονται ερωτήσεις με τη μορφή αινίγματος και άλλες που στόχο έχουν την εξάσκηση της λογικής του μαθητή αλλά και τη διεύρυνση των ικανοτήτων προσανατολισμού του στο χώρο. Ο προσανατολισμός στο χώρο συνδυάζεται με την κυκλοφοριακή αγωγή που βοηθά το παιδί να αντεπεξέλθει με ασφάλεια σε ανάγκες και περιστάσεις της καθημερινής ζωής. Το θεματικό πλαίσιο «Προσανατολισμός στο χώρο» δίνει αφορμές για συζήτηση με διαπολιτισμικό υπόστρωμα αλλά και για παιχνίδι! 
Γλωσσικές Ικανότητες – Δεξιότητες:
Κατανόηση προφορικού λόγου, Κατανόηση γραπτού λόγου, Παραγωγή προφορικού λόγου, Παραγωγή γραπτού λόγου, Επικοινωνιακή καταλληλότητα
Λογικές Γνωσιακές Ικανότητες – Δεξιότητες:
Ικανότητα για διατύπωση και λύση προβλημάτων
Ικανότητες για Συμμετοχή και Δράση στην Κοινωνία:
Συνεργασία, Αλληλεπίδραση και Επικοινωνία, Πολιτισμική Επίγνωση
Δομικοί Στόχοι :
Εμπέδωση των ιδιοτήτων του επιρρήματος ως άκλιτου μέρους του λόγου.
Λεξιλογικοί Στόχοι:
Εξοικείωση με λεξιλόγιο που αφορά τον προσανατολισμό και το κυκλοφοριακό σύστημα.
Λειτουργικοί Στόχοι:
Αναγνώριση της μορφολογίας του επιρρήματος και χρήση του σε γραπτές και προφορικές περιστάσεις επικοινωνίας.

Συμμέτοχοι:
- Βασιλική Γκουγκαρά (1ο Δ.Σ. Λιμένα Χερσονήσου)

Δημιουργήθηκε στις 12/05/2013 21:11 από τον Ηρώ Τρουλάκη (1o Δ.Σ Λιμένα Χερσονήσου)