Student master chef (Γραμματική συμφωνία επιθέτου- ουσιαστικού: επέκταση)

Η παρούσα δειγματική διδασκαλία έχει ως  στόχο την επέκταση της διδασκαλίας της γραμματικής συμφωνίας επιθέτου και ουσιαστικού. Στην ελληνική γλώσσα το φυσικό γένος του ουσιαστικού δεν ταυτίζεται με το γραμματικό γένος. Αυτό κάνει το φαινόμενο να δυσκολεύει ιδιαίτερα τους μαθητές που έχουν την ελληνική ως δεύτερη γλώσσα. Οι μαθητές  βοηθούνται να εξοικειωθούν με τη λειτουργία αυτή, καθώς και με τις έννοιες «γένος», « αριθμός» και « πτώση» αλλά και να καταλάβουν τον κυρίαρχο ρόλο που κατέχει σε αυτή τη συμφωνία το ουσιαστικό σε σχέση με το επίθετο, όπως επίσης και την χρησιμότητα της κάθε κατηγορίας στο λόγο. Στη συγκεκριμένη δραστηριότητα δίδεται βαρύτητα στη μορφολογία του γένους, του αριθμού και της πτώσης. Οι διδακτικοί αυτοί στόχος επιτελούνται μέσα από την ένταξή τους σε κειμενικά είδη, όπως η ανακοίνωση, η περιγραφή και η επιστολή. Αξιοποιούνται οι γλωσσοδιδακτικές προσεγγίσεις της Εστίασης στον Τύπο και του Γλωσσικού Εισερχομένου, οι οποίες θεωρούνται ως πλέον κατάλληλες για τη διδασκαλία της δεύτερης/ξένης γλώσσας. Ο πυρήνας των προσεγγίσεων αυτών είναι η έμφαση στο περιεχόμενο και, παράλληλα, η υπόρητη, αλλά εστιασμένη διδασκαλία της γραμματικής. Περιέχει επίσης ένα Δικτόλωσσο, μια δραστηριότητα δηλαδή που ωθεί τους μαθητές στη διαπραγμάτευση του γραμματικού φαινομένου που μας ενδιαφέρει, μέσα από την προσπάθειά τους να ανασυνθέσουν ένα κείμενο και ασκήσεις κλειστού τύπου που συμβάλλουν στον έλεγχο της εμπέδωσης του φαινομένου από τους μαθητές. Από τη δειγματική δεν απουσιάζει το διαπολιτισμικό στοιχείο. Το θεματικό πλαίσιο «Διαγωνισμός μαγειρικής» περιλαμβάνει συνταγές και άλλες πληροφορίες σχετικές με τον πολιτισμό και την κουζίνα των πολιτισμών των μαθητών, καθώς και άλλων. Γίνεται έτσι προσπάθεια να απενοχοποιηθεί η πολιτισμική διαφορά και να δοθεί το στοιχείο της διαπολιτισμικότητας. Το βλέμμα των μαθητών στρέφεται στη σύνθεση και την επικοινωνία των πολιτισμών μεταξύ τους, ενώ γίνεται προσπάθεια να αποδομηθούν στερεότυπα που αφορούν τα δίπολα ανωτερότητα-κατωτερότητα πολιτισμών, ίδιος-διαφορετικός που σε ένα περιβάλλον ρατσιστικό λαμβάνουν αξιολογική χροιά.
Είδος Yλικού: Δραστηριότητα
Εκτιμώμενη Διάρκεια: 4 δ.ω (Δ.Ω.)

Επίπεδο Γλωσσομάθειας της Ελληνικής: Α2, Β1
Βαθμίδες Εκπαίδευσης: Πρωτοβάθμια

Τάξεις:
Γ' Δημοτικού, Δ' Δημοτικού, Ε' Δημοτικού, ΣΤ' Δημοτικού

Ηλικιακή Ομάδα: 7-9, 10-12
Γνωστικά Πεδία:
Ελληνική Γλώσσα, Οικιακή Οικονομία
Επικοινωνιακή Περίσταση:
ανακοίνωση, επιστολή, περιγραφή-συνταγή
Γλωσσική Διδασκαλία:
Μορφοσύνταξη, Λεξιλόγιο
Τεχνικές ή άλλες απαιτήσεις:
Υπολογιστής, προβολέας
Απαιτούμενα διδακτικά μέσα/υλικά:
Έγχρωμες φωτοτυπίες της παρουσίασης για τους μαθητές
Οργάνωση Τάξης:
Ατομική, Ομαδική
Προαπαιτούμενες Γνώσεις:
Ικανότητα παραγωγής και κατανόησης απλών κειμένων και κατανόηση της  διαφορετικής λειτουργικότητας που κατέχουν στο λόγο το επίθετο από το ουσιαστικό

Αναφορές στη Μητρική Γλώσσα:
Αλβανική, Ρουμανική, Βουλγαρική
Λέξεις Κλειδιά:
Διατροφή, Έθιμα / Γιορτές / Συνήθειες, "Μαγειρική"
Γενικοί στόχοι:

Η παρούσα δραστηριότητα έχει ως  στόχο την επέκταση της διδασκαλίας της γραμματικής συμφωνίας επιθέτου και ουσιαστικού. Στην ελληνική γλώσσα το φυσικό γένος του ουσιαστικού δεν ταυτίζεται με το γραμματικό γένος. Αυτό κάνει το φαινόμενο να δυσκολεύει ιδιαίτερα τους μαθητές που έχουν την ελληνική ως δεύτερη γλώσσα. Οι μαθητές  βοηθούνται να εξοικειωθούν με τη λειτουργία αυτή, καθώς και με τις έννοιες «γένος», « αριθμός» και « πτώση» αλλά και να καταλάβουν τον κυρίαρχο ρόλο που κατέχει σε αυτή τη συμφωνία το ουσιαστικό σε σχέση με το επίθετο, όπως επίσης και την χρησιμότητα της κάθε κατηγορίας στο λόγο. Στη συγκεκριμένη δραστηριότητα δίδεται βαρύτητα στη μορφολογία του γένους, του αριθμού και της πτώσης. Οι διδακτικοί αυτοί στόχος επιτελούνται μέσα από την ένταξή τους σε κειμενικά είδη, όπως η ανακοίνωση, η περιγραφή και η επιστολή. Αξιοποιούνται οι γλωσσοδιδακτικές προσεγγίσεις της Εστίασης στον Τύπο και του Γλωσσικού Εισερχομένου, οι οποίες θεωρούνται ως πλέον κατάλληλες για τη διδασκαλία της δεύτερης/ξένης γλώσσας. Ο πυρήνας των προσεγγίσεων αυτών είναι η έμφαση στο περιεχόμενο και, παράλληλα, η υπόρητη, αλλά εστιασμένη διδασκαλία της γραμματικής. Περιέχει επίσης ένα Δικτόλωσσο, μια δραστηριότητα δηλαδή που ωθεί τους μαθητές στη διαπραγμάτευση του γραμματικού φαινομένου που μας ενδιαφέρει, μέσα από την προσπάθειά τους να ανασυνθέσουν ένα κείμενο και ασκήσεις κλειστού τύπου που συμβάλλουν στον έλεγχο της εμπέδωσης του φαινομένου από τους μαθητές. Από τη δειγματική δεν απουσιάζει το διαπολιτισμικό στοιχείο. Το θεματικό πλαίσιο «Διαγωνισμός μαγειρικής» περιλαμβάνει συνταγές και άλλες πληροφορίες σχετικές με τον πολιτισμό και την κουζίνα των πολιτισμών των μαθητών, καθώς και άλλων. Γίνεται έτσι προσπάθεια να απενοχοποιηθεί η πολιτισμική διαφορά και να δοθεί το στοιχείο της διαπολιτισμικότητας. Το βλέμμα των μαθητών στρέφεται στη σύνθεση και την επικοινωνία των πολιτισμών μεταξύ τους, ενώ γίνεται προσπάθεια να αποδομηθούν στερεότυπα που αφορούν τα δίπολα ανωτερότητα-κατωτερότητα πολιτισμών, ίδιος-διαφορετικός που σε ένα περιβάλλον ρατσιστικό λαμβάνουν αξιολογική χροιά.

Γλωσσικές Ικανότητες – Δεξιότητες:
Κατανόηση προφορικού λόγου, Κατανόηση γραπτού λόγου, Παραγωγή προφορικού λόγου, Παραγωγή γραπτού λόγου, Επικοινωνιακή καταλληλότητα
Ικανότητες για Συμμετοχή και Δράση στην Κοινωνία:
Συνεργασία, Αλληλεπίδραση και Επικοινωνία, Πολιτισμική Επίγνωση, Πολιτειότητα, Επιχειρηματικότητα
Δομικοί Στόχοι :
Αναγνώριση του γένους του ουσιαστικού. Κλίση ουσιαστικού και τρικατάληκτων επιθέτων και χρήση των κατάλληλων καταλήξεων σε γραπτές και προφορικές περιστάσεις επικοινωνίας.

Λεξιλογικοί Στόχοι:
Εξοικείωση με λεξιλόγιο που αφορά τη μαγειρική (συστατικά και συχνά επίθετα που χρησιμοποιούνται για την αξιολόγηση ενός πιάτου).

Λειτουργικοί Στόχοι:
Αναγνώριση του γένους του ουσιαστικού. Κλίση ουσιαστικού και τρικατάληκτων επιθέτων και χρήση των κατάλληλων καταλήξεων σε γραπτές και προφορικές περιστάσεις επικοινωνίας.

Δημιουργήθηκε στις 12/05/2013 20:40 από τον Ηρώ Τρουλάκη (3ο Δ.Σ Ρεθύμνου, 1ο Δ.Σ Λιμένα Χερσονήσου, 4ο και 50ο Δ.Σ Ηρακλείου)