Το μάθημα αυτό αποσκοπεί στην επιμόρφωση καθηγητών ρωσικής γλώσσας.
Το επιμορφωτικό πρόγραμμα Υποστήριξης της Διδασκαλίας στην Τάξη Υποδοχής (ΥΔΤΥ) απευθύνεται στους/στις εκπαιδευτικούς που διδάσκουν στην τάξη υποδοχής. Προσφέρει στον/στην επιμορφούμενο/-η υπάρχον εκπαιδευτικό υλικό σε ψηφιακή μορφή, το οποίο μπορεί να αξιοποιηθεί στην εκπαίδευση αλλοδαπών και παλιννοστούντων μαθητών, καθώς και επιμόρφωση σε θεματικές ενότητες της διδασκαλίας της Ελληνικής ως Β΄γλώσσας. Το επιμορφωτικό πρόγραμμα συνδυάζει την κατάρτιση με την πρακτική άσκηση στην τάξη και παράλληλα δίνει τη δυνατότητα στους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς από διαφορετικά σχολεία της χώρας να αναταλλάξουν απόψεις και εμπειρίες, να σχολιάσουν πρακτικές και να προτείνουν υλικό, βιβλιογραφία και δικτυογραφία που αξιοποιούν με τους μαθητές τους.
Διαφοροποιημένη διδασκαλία με άξονα τη διδακτική αξιοποίηση της εικόνας. Ο οπτικός γραμματισμός ως εργαλείο για την προώθηση της διαφοροποιημένης διδασκαλίας. Η γραμματική του οπτικού σχεδίου. Η λειτουργία της εικόνας στην προώθηση της δημιουργικής σκέψης. Εφαρμογές στη διδακτική πράξη
Διαφοροποιημένη διδασκαλία με άξονα τη χρήση εννοιολογικών χαρτών. Χαρακτηριστικά των εννοιολογικών χαρτών. Θεωρητικά ερείσματα και συσχέτισή τους με τις θεωρίες της μάθησης. Διαδικασίες σχεδιασμού. Στρατηγικές κατασκευής δικτύων εννοιών και σύνδεσή τους με την ενεργητική μάθηση. Παραδείγματα εφαρμογών στη διδασκαλία.
Διαφοροποίηση της διδασκαλίας με άξονα την ανάθεση γραπτών εργασιών στους μαθητές. Η διαμόρφωση θεμάτων γραπτών εργασιών με βάση τη γνωστική ετοιμότητα, τα ενδιαφέροντα και το μαθησιακό προφίλ των μαθητών. Τεχνικές διατύπωσης τίτλων και ερωτημάτων. Οργάνωση σχεδίων εργασίας.
Διαφοροποίηση της διδασκαλίας με άξονα τον επιστημονικό και τεχνολογικό γραμματισμό των μαθητών. Σχέση των Φυσικών Επιστημών με την τεχνολογία. Οικολογικό πλαίσιο μάθησης: εννοιολογικές αποσαφηνίσεις. Η μέθοδος Jigsaw. Χαρακτηριστικά και εφαρμογές σε περιεχόμενα της Φυσικής και της Τεχνολογίας. Σύνδεση της θεωρίας με την εκπαιδευτική πρακτική.
Εισαγωγή στη θεματική ενότητα
Πολυπολιτισμική σύνθεση του μαθητικού πληθυσμού. Τάξεις μεικτής δυναμικότητας
Διαπολιτισμική εκπαίδευση
Η διαδικασία της κατάκτησης μιας δεύτερης γλώσσας (Γ2) σε τάξεις υποδοχής και σε μεικτές τάξεις
Ο ρόλος της μητρικής στην κατάκτηση της δεύτερης γλώσσας (αφαιρετική, προσθετική διγλωσσία)
Η διάκριση Βασικών Διαπροσωπικών Επικοινωνιακών Δεξιοτήτων ( BICS) και Γνωστικής Ακαδημαϊκής Γλωσσικής Ικανότητας (CALP)
Ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα στην κατάκτηση της μητρικής και της δεύτερης γλώσσας (Γ2)
Ανάπτυξη της ακαδημαϊκής γλωσσικής ικανότητας (CALP) με ολιστικές μεθόδους
Οργάνωση σχεδίων μαθήματος
Διδακτική αξιοποίηση κειμένων / λογοτεχνίας
Πρακτικές διδασκαλίας γραφής και ανάγνωσης
Ευνοϊκές συνθήκες μάθησης σε πολυπολιτισμικές τάξεις (πρακτικές – στρατηγικές μάθησης, η αξιολόγηση σε μεικτές τάξεις)
Συζήτηση – διαπιστώσεις
Ανατροφοδότηση
Εισαγωγή στη θεματική ενότητα
Σύντομη παρουσίαση της δομής και του περιεχομένου του σεμιναρίου, όπως προέκυψαν από τις επιμορφωτικές ανάγκες των συμμετεχόντων
Αποσαφήνιση όρων (ΞΓ/Γ2/Γ1)
Οι ανάγκες των μαθητών που μαθαίνουν μία δεύτερη γλώσσα (Γ2) σε Τ.Υ. και σε τάξεις μικτές
Η ανάπτυξη Βασικών Διαπροσωπικών Επικοινωνιακών Δεξιοτήτων (BICS)
Η ανάπτυξη Γνωστικών Ακαδημαϊκών Γλωσσικών Δεξιοτήτων (CALP)
Συνοπτική παρουσίαση παραδοσιακών και σύγχρονων διδακτικών προσεγγίσεων για τη διδασκαλία μίας Γ2
Διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη (CALP) (Η θεματικά οργανωμένη διδασκαλία – Η διδασκαλία της γλώσσας για ακαδημαϊκούς σκοπούς – Η θεωρία των κειμενικών ειδών)
Η διδασκαλία με στρατηγικές (Strategies – based instruction)
Οργάνωση σχεδίων μαθήματος με χρήση στρατηγικών
Στρατηγικές διδασκαλίας ακαδημαϊκού λεξιλογίου (π.χ μορφολογικός τεμαχισμός- «μάντεμα» από τα συμφραζόμενα- χρήση μεταφοράς, κτλ)
Η αξιοποίηση της δημιουργικής γραφής στη γλωσσική διδασκαλία
Συνοπτική παρουσίαση εκπαιδευτικού υλικού για τη διδασκαλία της Γ2 για όλα τα επίπεδα γλωσσομάθειας (Α1 – Α2/ Β1- Β2 – Γ1-Γ2)
Κυρ | Δευ | Τρι | Τετ | Πεμ | Παρ | Σαβ |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |