«Η πρόσληψη των ουσιών και η διαδικασία της πέψης στον άνθρωπο»

Η παρούσα εργασία έχει στόχο να συγκεράσει το μάθημα της Ελληνικής Γλώσσας με αυτό της Βιολογίας επιδιώκοντας τη διπλή εστίαση, τόσο στο γνωστικό αντικείμενο όσο και στη μελέτη της γλώσσας. Για την επίτευξη του στόχου αυτού αξιοποιήθηκε γλωσσικό υλικό μέσα από την ενότητα του μαθήματος της Βιολογίας αναφορικά με την πρόσληψη των ουσιών από τον άνθρωπο και τη διαδικασία της πέψης. Το ενδιαφέρον επικεντρώθηκε τόσο στη διδασκαλία του εξαιρετικά παραγωγικού επιθήματος –ικ(ός), όσο και  στην παραγωγή ουσιαστικών από ρηματική βάση σε –σ-η. Τέλος, έμφαση δόθηκε στην ικανότητα διάκρισης των δύο επιπέδων λόγου, του ακαδημαϊκού (π.χ. βλωμός) και του καθημερινού (π.χ. μπουκιά). *

Είδος Yλικού: Σχέδιο Μαθήματος
Εκτιμώμενη Διάρκεια: 1 (Δ.Ω.)

Επίπεδο Γλωσσομάθειας της Ελληνικής: Α2
Βαθμίδες Εκπαίδευσης: Δευτεροβάθμια

Τάξεις:
Α' Γυμνασίου

Ηλικιακή Ομάδα: 13-15
Γνωστικά Πεδία:
Ελληνική Γλώσσα, Βιολογία
Επικοινωνιακή Περίσταση:

Γλωσσική Διδασκαλία:
Μορφοσύνταξη, Λεξιλόγιο
Τεχνικές ή άλλες απαιτήσεις:
Eνδεχομένως χρήση Η/Υ για αναζήτηση πληροφοριών αναφορικά με τη μεσογειακή διατροφή
Απαιτούμενα διδακτικά μέσα/υλικά:
Φύλλα εργασίας, ενδεχομένως αξιοποίηση του γνωστού σε όλους μας «Προκόπη» ή ενδεχομένως υπολογιστή, τα εγχειρίδια της Γλώσσας και της Βιολογίας Α΄ Γυμνασίου.
Οργάνωση Τάξης:
Ομαδική
Προαπαιτούμενες Γνώσεις:
Βασικό λεξιλόγιο αναφορικά με τις τροφές, τη διατροφή, τα όργανα του σώματος 
Λέξεις Κλειδιά:
Διατροφή, Ανθρώπινο σώμα, Υγεία
Γενικοί στόχοι:

Επιδιώκεται οι μαθητές να γνωρίσουν τα είδη των τροφών και των θρεπτικών ουσιών που περιέχονται σε αυτές και να κατανοήσουν τη διαδικασία της πέψης (μαθησιακός στόχος). Συγκέντρωση, προσοχή, μνήμη, ακολουθία διαδικασιών (γνωστικοί στόχοι). Συνεργασία, λεκτική επικοινωνία (κοινωνικοί στόχοι)

Γλωσσικές Ικανότητες – Δεξιότητες:
Κατανόηση προφορικού λόγου, Κατανόηση γραπτού λόγου, Παραγωγή προφορικού λόγου, Παραγωγή γραπτού λόγου
Επιστημονικός Εγγραμματισμός:
Φυσικές Επιστήμες (και Τεχνολογία)
Ψηφιακός Εγγραμματισμός:
Διαχείριση πηγών πληροφορίας και ανακαλυπτική μάθηση
Ικανότητες για Συμμετοχή και Δράση στην Κοινωνία:
Συνεργασία, Αλληλεπίδραση και Επικοινωνία
Δομικοί Στόχοι :
Να κατανοήσουν οι μαθητές πώς παράγονται τα επίθετα σε –ικός από ουσιαστικά και πώς τα ουσιαστικά σε –ση από ρήματα, και ποιες φωνολογικές μεταβολές λαμβάνουν χώρα κατά τη διαδικασία της παραγωγής (π.χ. πέπτ-ω + -ση → πέ-ψ-η + -ικ(ό)ς → πεπτ-ικός)
Λεξιλογικοί Στόχοι:
Να κατανοήσουν οι μαθητές πώς διαφοροποιείται το λεξιλόγιο σε καθημερινό και επιστημονικό και πώς το η διαφοροποίηση αυτή επιδρά άμεσα στο ύφος των παραγόμενων κειμένων.
Λειτουργικοί Στόχοι:
Να κατανοήσουν τη λειτουργία της πέψης και τις διαδικασίες που επισυμβαίνουν.
Άλλοι Στόχοι

Προγραμματισμός για την αποτίμηση της επίτευξης των στόχων που τίθενται στην Τ.Υ.

Η αποτίμηση της επίτευξης των στόχων θα γίνει μέσα από την εφαρμογή των δραστηριοτήτων. Θα αποτιμηθεί η συμμετοχή και η διάθεση για συνεργασία από την πλευρά των μαθητών. Επιπλέον θα αποτιμηθεί η ολοκλήρωση των ασκήσεων. Επιπλέον, θα δοθεί ένα φύλλο αξιολόγησης με στόχο την ανατροφοδότηση και την αυταξιολόγηση.

Συμμέτοχοι:
- Μαρία Σαρακίνου (32ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης)

Δημιουργήθηκε στις 05/07/2012 12:21 από τον Κωνσταντίνος Κουτσανδρέας (32ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης)