Περιγραφή ζώων
Το συγκεκριμένο σχέδιο μαθήματος αποσκοπεί στην εκμάθηση θεματικού λεξιλογίου αναφορικά με τα ζώα (εξωτερική περιγραφή, συνήθειες, διατροφή, χαρακτήρας). Περιλαμβάνει κυρίως δραστηριότητες παραγωγής προφορικού λόγου και γραπτού λόγου που εστιάζουν την προσοχή των μαθητών σε εικόνες. Παράλληλα δίνονται λεκτικά πρότυπα βάσει των οποίων οι μαθητές θα εκφραστούν προφορικά και γραπτά.
Γ' Δημοτικού, Δ' Δημοτικού
Ηλικιακή Ομάδα: 7-9, 10-12
Διάστημα Εφαρμογής: 13/3/2012 - 15/3/2012
Ελληνική Γλώσσα, Μελέτη Περιβάλλοντος
Περιγράφω τα αγαπημένα μου ζώα
Μορφοσύνταξη, Λεξιλόγιο
Ομαδική
Ενεστώτας ενεργητικής φωνής συχνόχρηστων ρημάτων
Βασικά συχνόχρηστα επίθετα (που δείχνουν χρώμα, μέγεθος, μορφολογικά χαρακτηριστικά)
Μορφολογία επιθέτων σε -ος-η-ο
Ζώα, Περιβάλλον/οικολογία
Να περιγράφουν εξωτερικά τα ζώα
Να περιγράφουν τις συνήθειες των ζώων και να αναφέρουν και άλλες πληροφορίες (πού ζουν, τι τρώνε κ.ά.)
Να επισημαίνουν ομοιότητες και διαφορές
Να συνεργάζονται με στόχο την παραγωγή ολοκληρωμένων περιγραφών
Κατανόηση προφορικού λόγου, Κατανόηση γραπτού λόγου, Παραγωγή προφορικού λόγου, Παραγωγή γραπτού λόγου, Επικοινωνιακή καταλληλότητα
Ικανότητα για διατύπωση και λύση προβλημάτων
Διαχείριση πηγών πληροφορίας και ανακαλυπτική μάθηση, Διατύπωση υποθέσεων – ερωτημάτων, Διαμόρφωση προτύπων – Κατανόηση, Πρότυπα – σχήματα απεικόνισης και Εκφραστικά εργαλεία και μέσα, Διαχείριση της μάθησης σε ατομικό επίπεδο αλλά και σε συνεργατικό περιβάλλον
Συνεργασία, Αλληλεπίδραση και Επικοινωνία, Πολιτισμική Επίγνωση
Να εξασκηθούν στη χρήση ενεστώτα ενεργητικής φωνής
Να εξασκηθούν στη συμφωνία Υποκειμένου – Κατηγορουμένου και στη συμφωνία Επιθετικών προσδιορισμών με Ονόματα
Να μάθουν να χρησιμοποιούν τις κατάλληλες δομές για περιγραφή ζώων
Να εκφράζονται αξιοποιώντας κυρίως παρατακτική σύνταξη
Να επιλέγουν το κατάλληλο γένος στα ονόματα των ζώων
Λεξιλόγιο για την περιγραφή των ζώων
Λεξιλόγιο για τα είδη των ζώων (κατηγορίες)
Να κατανοήσουν την έννοια του αινίγματος και να διατυπώσουν δικά τους
Να εντοπίσουν και να κατανοήσουν τα βασικά στοιχεία σε ένα περιγραφικό κείμενο (λειτουργική ανάγνωση)
Να παρατηρούν προσεχτικά εικόνες και να τις περιγράφουν αντλώντας στοιχεία από αυτές
Μετά την ολοκλήρωση του σχεδίου μαθήματος αναμένεται ότι οι μαθητές θα χρησιμοποιούν το θεματικό λεξιλόγιο στην καθημερινή ζωή τους και θα το επεκτείνουν συνδυάζοντάς το με τα αγαπημένα κατοικίδια ζώα τους. Επίσης, θα αξιοποιήσουν τις γνώσεις τους στο μάθημα της γλώσσας όπου ζητείται η περιγραφή ζώων, καθώς και στο μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος με την ίδια θεματική ενότητα.