Λέξη - πρόταση: φορείς νοήματος

Το συγκεκριμένο φύλλο εργασίας έρχεται να συμπληρώσει τα προηγούμενα δύο, αυτό για τη φωνολογική ενημερότητα κι εκείνο για τον συλλαβισμό. Οι μαθητές βλέπουν σταδιακά τη δόμηση της λέξης από φθόγγους και συλλαβές, ενώ σε αυτό το φύλλο εργασίας αντικρίζουν τη λέξη πλέον ως συμπαγή νοηματική μονάδα που με την παράταξή της με άλλες λέξης έρχεται να δημιουργήσει μια μεγαλύτερη νοηματική και συντακτική δομή, την πρόταση. Η σύνταξη στο σημείο αυτό διαδραματίζει σημαντικό ρόλο. Η πρόταση δεν αποτελείται απλώς από σκόρπια παρατεταγμένες λέξεις, αλλά υπακούει σε συντακτικούς κανόνες προκειμένου να μας προσφέρει άρτιο νόημα.  
Είδος Yλικού: Φύλλο Εργασίας

Επίπεδο Γλωσσομάθειας της Ελληνικής: Α1, Α2, Β1
Βαθμίδες Εκπαίδευσης: Πρωτοβάθμια

Τάξεις:
Α' Δημοτικού, Β' Δημοτικού, Γ' Δημοτικού, Δ' Δημοτικού, Ε' Δημοτικού
Γνωστικά Πεδία:
Ελληνική Γλώσσα
Γλωσσική Διδασκαλία:
Μορφοσύνταξη, Λεξιλόγιο
Τεχνικές ή άλλες απαιτήσεις:
Υπολογιστής, προβολέας (προαιρετικά), μαρκαδόροι 
Απαιτούμενα διδακτικά μέσα/υλικά:
Έγχρωμη φωτοτυπία του φύλλου για τους μαθητές
Οργάνωση Τάξης:
Ατομική
Προαπαιτούμενες Γνώσεις:
γραφή, ανάγνωση, φωνολογική ενημερότητα, συλλαβισμός
Γενικοί στόχοι:
Το συγκεκριμένο φύλλο εργασίας έρχεται να συμπληρώσει τα προηγούμενα δύο, αυτό για τη φωνολογική ενημερότητα κι εκείνο για τον συλλαβισμό. Οι μαθητές βλέπουν σταδιακά τη δόμηση της λέξης από φθόγγους και συλλαβές, ενώ σε αυτό το φύλλο εργασίας αντικρίζουν τη λέξη πλέον ως συμπαγή νοηματική μονάδα που με την παράταξή της με άλλες λέξης έρχεται να δημιουργήσει μια μεγαλύτερη νοηματική και συντακτική δομή, την πρόταση. Η σύνταξη στο σημείο αυτό διαδραματίζει σημαντικό ρόλο. Η πρόταση δεν αποτελείται απλώς από σκόρπια παρατεταγμένες λέξεις, αλλά υπακούει σε συντακτικούς κανόνες προκειμένου να μας προσφέρει άρτιο νόημα.  
Γλωσσικές Ικανότητες – Δεξιότητες:
Κατανόηση προφορικού λόγου, Κατανόηση γραπτού λόγου, Παραγωγή προφορικού λόγου, Παραγωγή γραπτού λόγου, Επικοινωνιακή καταλληλότητα
Δομικοί Στόχοι :
Οι λέξεις που μοιάζουν γραφηματικά δεν συνδέονται νοηματικά. Προκειμένου να δημιουργηθεί μια πρόταση χρειάζεται οι μικρότερες μονάδες που την απαρτίζουν, οι λέξεις, να τοποθετηθούν σε αποδεκτή συντακτικά σειρά

Λεξιλογικοί Στόχοι:
διάκριση γραφηματικής αναπαράστασης και νοηματικής απόδοσης της λέξης.
Λειτουργικοί Στόχοι:
Τοποθέτηση των όρων της πρότασης σε σωστή σειρά προκειμένου να παράγεται νόημα
Δημιουργήθηκε στις 15/06/2013 18:36 από τον Ηρώ Τρουλάκη (3ο Δ.Σ Ρεθύμνου, 1ο Δ.Σ Λιμένα Χερσονήσου, 4ο και 50ο Δ.Σ Ηρακλείου)